لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

«سفر 150 عضو شورای ملی به حج، جفا به حق ملت است»


شرکت شماری از اعضای شورای ملی به مراسم حج درعربستان سعودی سبب شده تا مجالس ولسی جرگه و مشرانو جرگه به طور منظم برگزارنشوند.

به گفته برخی از اعضای شورای ملی، بیش از 150 تن از اعضای هر دو مجلس جهت ادای فریضهء حج به عربستان سعودی سفرکرده اند، که این مساله سبب عدم برگزاری مجالس ولسی جرگه و مشرانو جرگه شده است.

اعضای هر دو مجلس می گویند، آنان ظرف دو روز گذشته قصد داشتند تا روی قوانین و مسایل مهم بحث کنند، اما این کار به نسبت عدم تکمیل بودن نصاب صورت نگرفت.

به روز شنبه ولسی جرگه مجلس عمومی اش را برگزار نکرد و جلسه عمومی مشرانو جرگه هم به روز یکشنبه به نسبت عدم تکمیل بودن نصاب بدون اجندا پایان یافت.

مریم کوفی یک عضو ولسی جرگه رفتن شماری زیادی از وکلا را به مراسم حج یکی از دلایل به تعویق افتادن فیصله های مهم روز شنبه این جرگه می داند.

« مشکلات که در افغانستان وجود دارند ایجاب این را نمی کند که 142 تن از وکلا به مراسم حج بروند، من نمی دانم اینها از کدام مرجع و به کدام بهانه های مختلف رفته اند و موضوع به جای رسیده است که نصاب در شورای ملی تکمیل نیست و مجالس برگزار نمی شوند.»

از سوی دیگر، داود حساس عضو مشرانو جرگه نیز می گوید، بیشتر از چهل تن از اعضای این مجلس نیز برای ادای مراسم حج به عربستان سعودی رفته اند.

وی این کار سناتوران را یک جفا به حق مردم افغانستان می داند:

« در حدود 40 تا 50 عضو مشرانو جرگه به مراسم حج رفته اند، وزارت حج و اوقاف برایشان در آنجا محلات را رایگان ریزرف کرده است، این یک خیانت ملی است که وزارت حج و اوقاف انجام می دهد، این سو استفاده از چوکی است، این وکلا تنها مصارف طیاره شان را می پردازند دیگر هیچ مصرف ندارند، این یک جفا با مردم افغانستان است.»

اعضای شورای ملی می گویند، باید مساله رفتن اعضای این شورا به عربستان سعودی به گونهء منظم تنظیم می گردید تا سبب ایجاد سکتگی در کار مجالس شورای ملی نمی گردید.

گزارش ها می رسانند که شماری زیاد این وکلا حج فرضی شان را انجام داده اند و این چندمین بار است که برای ادای حج نفلی به عربستان سعودی می روند.

رفیع الله حیدری یک عضو دیگرمشرانو جرگه می گوید، این وکلا باید از یک عالم دینی می پرسیدن که ادای حج نفلی ثواب دارد یا در نظر گرفتن مشکلات مردم در شرایط حاضر.

به نظر او استفاده وکلا از موقف شان گناه بزرگ است.

در همین حال مسوولا وزارت ارشاد، حج و اوقاف می گویند که آنان برای حدود بیست نماینده شواری ملی همکاری کرده اند.

قاضی مختار رییس حج به رادیو آزادی گفت، شماری اعضای شورای ملی از سفارت عربستان ویزه اخذ کرده و به مصرف شخصی شان به عربستان سعودی سفر کرده اند:

« وکلای که از طریق وزارت ارشاد حج و اوقاف به مراسم حج رفته اند، تعداد شان محدود است، شاید بین 15 تا 20 نفر باشند، اما در قسمت تعداد زیاد که به عربستان رفته اند، آنها از طرف شورای ملی مکتوب برده اند و از طریق سفارت عربستان سعودی به احترام شان برای آنها ویزه داده و ما بعداً خبر شدیم که تعداد زیادی از وکلا به عربستان رفته اند، مگر از طریق وزارت حج و اوقاف محدود است مثل سایر حجاج.»

قبل از این نیز از اعضای شورای ملی انتقاد های صورت گرفته اند که آنان از موقف شان سو استفاده کرده اند.

در دوره های پانزده و شانزدهم هیات اداری ولسی جرگه همواره از عدم حضور شماری زیاد از نماینده ها به مجالس عمومی شکایت کرده اند.
XS
SM
MD
LG