لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

حامد کرزی طرح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمسیون انتخابات را توشیح نمی کند


احمد ضیا سیامک هروی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
احمد ضیا سیامک هروی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ریاست جمهوری افغانستان می گوید، رییس جمهور کرزی طرح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات را توشیح نمی کند.

ولسی جرگهء افغانستان این طرح را اواخر ماه سپتمبر سال جاری میلادی، تصویب کرد.

اما در یکی از ماده های این طرح، مسالهء عضویت دو خارجی در کمسیون شکایات انتخاباتی افغانستان جنجال بر انگیز شده و ریاست جمهوری آن را خلاف تمام قوانین افغانستان می داند.

در حال حاضر اعضای مشرانو جرگهء افغانستان در مورد رد یا تصویب این طرح مشوره می کنند.

اگر طرح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را مشرانو جرگه هم تصویب کند، رییس جمهور کرزی از توشیح آن خودداری خواهد کرد.

احمد ضیا سیامک هروی یکی از معاونان سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی در این مورد صحبت کرد.
او در ادامه گفت:

« با کمال اطمینان خاطر نشان می سازیم که این طرح از سوی رییس جمهور افغانستان به دلایل واضح و روشن توشیح نخواهد شد، برای اینکه حضور دو خارجی در کمسیون سمع شکایات انتخاباتی افغانستان خلاف تمام قوانین افغانستان است. تجارب گذشته هم نشان داده است که متاسفانه خارجی هایی که در کمسیون مستقل انتخابات کارمند داشتند بدون دخالت و دستکاری در کار کمسیون انتخابات یا در مبارزات انتخاباتی نبودند.»

به اساس طرح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات افغانستان، کمسیون شکایات انتخاباتی این کشور پنج عضو داخلی و دو عضو خارجی باید داشته باشد.

این پنج تن از سوی رییس جمهور معرفی می شوند و دو خارجی پس از معرفی از سوی سازمان ملل متحد نیاز به تایید رییس جمهور دارند.

کمسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در گذشته سه عضو داخلی و 2 عضو خارجی داشت.
اما رییس جمهور کرزی می گوید بعد از این حضور خارجی ها در کمسیون شکایات انتخاباتی افغانستان خلاف منافع ملی این کشور خواهد بود:

«برای افغانستان که به سوی خود ارادیت کامل بعد از تصویب قانون اساسی ما قدم برداشتیم، حضور خارجی در پروسهء انتخابات افغانستان در مطابقت به حاکمیت ملی افغانستان نیست. افغانستان مستقل، افغانستان صاحب قانون اساسی و حاکمیت ملی ضرورت به حضور خارجی در پروسهء انتخابات ندارد.»

پیش از تصویب طرح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات افغانستان از سوی ولسی جرگه، شماری از اعضای ولسی جرگه هم مخالفت شان را با عضویت دو خارجی در کمسیون شکایات انتخاباتی ابراز کرده بودند.

با آنکه آنها این مساله را نقض حاکمیت ملی و قانون اساسی افغانستان خوانده بودند، اما سر انجام اکثریت اعضای ولسی جرگه حضور خارجی ها در این کمسیون را تایید کردند.

مشرانو جرگهء افغانستان این طرح را تصویب می کند یا رد؟
تا هنوز روشن نیست.

یک روز پس از مخالفت رییس جمهور کرزی با حضور دو خارجی در کمسیون شکایات انتخاباتی افغانستان، منشی عمومی ناتو از حکومت افغانستان خواست برای راه اندازی انتخابات، شفاف، منصفانه و آزاد تلاش کند.
XS
SM
MD
LG