لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

معاهدهء دوستی میان افغانستان و فرانسه مرعی الاجرا شد


وزرای خارجهء افغانستان و فرانسه در جریان یک کنفرانس خبری مشترک در کابل
وزرای خارجهء افغانستان و فرانسه در جریان یک کنفرانس خبری مشترک در کابل
معاهده دوستی میان افغانستان و فرانسه که در اوایل سال جاری میلادی از سوی رییسان جمهور هر دو کشور در فرانسه به امضا رسیده بود، سر از روز شنبه قابل اجرا شد.

وزیر خارجهء فرانسه که برای تبادل اسناد معاهده دوستی میان کشورش و افغانستان به کابل آمده است، می گوید که فرانسه به اساس این معاهده افغانستان را در بخش های صحت، زراعت، معادن و امنیت کمک می کند.

لوران فابیوس به روز شنبه پس از اعلام اجرایی شدن معاهده دوستی میان کابل و پاریس گفت که این معاهده برای 20 سال قابل اجرا است:

« تبادل این معاهده سمبول روابط دوستی میان افغانستان و فرانسه است، این معاهده برای 20 میان کابل و پاریس قابل اجرا است، مجموعهء اقداماتی که برای آینده پیشبینی شده، کمک در بخش صحت، زراعت، معادن و امنیت به افغانستان است.
این معاهده پس از تصویب پارلمان هر دو کشور قابل اجرا شده است.»


گفته می شود که در 5 سال نخست اجرایی بودن این معاهده فرانسه 300 ملیون یورو را در بخش های مختلف در افغانستان به مصرف می رساند.

وزیر خارجهء فرانسه همچنان می گوید که پاریس نیروهای امنیتی کشورش را تا سال 2014 میلادی از افغانستان بیرون خواهد کرد.

اما وی از حضور شماری از پرسونل فرانسه یی پس از سال 2014 میلادی برای آموزش نیروهای امنیتی افغان در این کشور نیز سخن می زند.

از سوی دیگر داکتر زلمی رسول وزیر خارجهء افغانستان می گوید که فرانسه در تامین امنیت در سال های پیشین در این کشور نقش بزرگ داشته است

افغانستان در سال روان میلادی در کنار امضا سند دوستی با فرانسه، موافقتنامه های درازمدت ستراتیژیک را با ایالات متحدهء امریکا، بریتانیا، ایتالیا و هند به امضا رسانده است.

کابل به این باور است که امضای موافقتنامه های دوستی و همکاری های درازمدت با شماری از کشور ها، سبب همکاری و کمک های دوامدار این کشورها پس از سال 2014 میلادی به افغانستان می گردد.
XS
SM
MD
LG