لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

یک کنفرانس بین المللی تحت نام «دههء تغییر» در هرات برگزار شد


کنفرانس بین المللی تحت نام «دههء تغییر» به اشتراک نماینده گان بیشتر از سی کشور جهان از سوی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان در ولایت هرات برگزار شده است.

بیشتر از یک سال دیگر به سال 2014 میلادی یعنی خروج تدریجی نیروهای خارجی از افغانستان باقی مانده است.

در ماه های اخیر بحث خروج نیروهای خارجی و نزدیک شدن سال 2014 میلادی تشویش های عمده را نزد افغان ها ایجاد کرده است.

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان به دنبال این نگرانی ها کنفرانس بین المللی را به اشتراک نماینده گان و کارشناسان بیشتر از سی کشور جهان در ولایت هرات دایر کرده است.

در این کنفرانس بیشتر روی افغانستان بعد از سال 2014 الی 2024 میلادی تمرکز شده و به گفته مسوولان برگزاری این کنفرانس، بیشتر نماینده گان کشور های خارجی نسبت به ده سال آینده در افغانستان دید خوشبینانه را مطرح کرده اند.

داکتر داود مرادیان رییس انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان گفت: در این کنفرانس تاکید شده است تا همه نگاه از 2014 به 2024 انتقال داده شود.

مرادیان می گوید: « ما می خواهیم همراه با دوستان خارجی خود سال های بعد از 2014 برای افغانستان را به بحث بگیریم.»

وی در ادامه گفت:
« در این کنفرانس می خواهیم نگاه ها را از 2014 به 2024 تغییر دهیم، به جای اینکه پرسان کنیم در سال 2014 چی اتفاقی خواهد افتاد باید بپرسیم که افغانستان 2024 به کجا خواهد رسید.»

وی گفت: با آنکه در این اواخر بحث های گوناگون به ارتباط نگرانی های مختلف بعد از خروج تدریجی نیروهای خارجی از افغانستان مطرح شده است، ولی اشتراک کننده گان خارجی نظریات موثری بعد از 2014 به افغانستان دارند:

« آنچه که مهم است این بود که اکثر سخنرانان و کسانی که در این کنفرانس شرکت دارند، با آن نگاه صد در صد منفی که در مورد افغانستان بعضی فکر می کنند، با آن هم نظر نیستند، یعنی دست آورد های زیادی ما در افغانستان داشتیم ضمن اینکه کمبودی و مشکلات هم نیز است، در این کنفرانس اشتراک کننده گان بیشتر دید مناسب در سال های آینده به افغانستان دارند.»

داکتر مرادیان نیز گفت: نماینده گان کشور های ایالات متحده امریکا و ایران در جریان این کنفرانس در امر مبارزه با مواد مخدر و تروریزم نیز تاکید کردند.

این کنفرانس در حالی ادامه می یابد که فردا کنفرانس سه جانبه به اشتراک نماینده گان سه کشور افغانستان، هندوستان و پاکستان نیز برگزار می گردد.

شاهپور صابر هرات
XS
SM
MD
LG