لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

«قیام های مردمی به زودی در ولسوالی غوربند ولایت پروان آغاز خواهد شد»


عبدالبصیر سالنگی والی پروان
عبدالبصیر سالنگی والی پروان
والی پروان می گوید، قیام های مردمی علیهء مخالفین مسلح دولت، به زودی در ولسوالی غوربند این ولایت آغاز خواهد شد.

عبدالبصیر سالنگی به رادیو آزادی گفت:
« مقامات در ولایت پروان از این خیزش ها، حمایت می کنند.»

اما اعضای ولسی جرگهء افغانستان از این گونه اقدامات مردمی ابراز نگرانی کرده اند.

ولسوالی غوربند ولایت پروان که از چندی به اینسو شاهد تحرکات مخالفین مسلح دولت بوده، به زودی شاهد قیام های مردمی علیه شورشیان خواهد بود.

عبدالبصیر سالنگی والی پروان با ابراز این مطلب به رادیو آزادی گفت، ولایت و مقامات از این گونه اقدام مردمی حمایت می کنند تا امنیت در ولسوالی غوربند تامین باشد.
وی می گوید:
«قیام ها در تمام دره های غوربند، در وقت کم انشاالله شروع می شود، اگر آنها امنیت بخواهند، صلح بخواهند، معارف بخواهند، ما حتماً با کسانیکه ضد طالبان قیام بکنند، کمک می کنیم.»

والی پروان همچنان از ایجاد چندین پوسته در ولسوالی غوربند خبر می دهد و می گوید که نیرو های امنیتی برای جلوگیری از نا امنی ها تلاش می کنند.

با آنکه والی پروان از حمایت این قیام های مردمی خبر می دهد، اما ولسی جرگهء افغانستان از این ناحیه نگرانی دارد.

تا حالا در چند جلسه شورای ملی در این مورد بحث صورت گرفته و شماری از اعضای مجلس گفته اند، اگر این خیزش ها توسط افراد مسلح غیر مسوول گسترده شود، شاید خود به یک تهدید امنیتی مبدل گردد.

ذکیه سنگین عضو ولسی جرگه از ولایت پروان به رادیو آزادی گفت، از ناحیه قیام های مردمی در ولسوالی غوربند نگرانی دارد.
وی اظهار داشت:
«در این قسمت ما تشویش از این داریم که اگر قیام ها به صورت صحیح از طرف دولت یعنی به رهبری دولت، به رهبری حاکمیت همان ولایت صورت بگیرد، که تحت کنترول باشد، امیدوار به آن استیم، اما اگر به رهبری همان مردمی که در داخل آن مخالفین هم وجود دارند، صورت بگیرد، من آنقدر امیدوار به این نیستم که انجام آن چی خواهد شد؟ بخاطر اینکه سلاح و تجهیزاتی که به دست آنها سپرده می شود، روزی نشود که آن ها علیه دولت برخیزند و یا قیام شان علیه دولت باشد.»

غوربند اخیراً شاهد تحرکات مخالفین مسلح دولت بوده و مردم این ولایت بعضاً از نا امنی ها شکایت دارند.

والی پروان در حالی از قیام های مردمی در آینده نزدیک در این ولایت خبر می دهد که در چند ولایت دیگر افغانستان، چنین خیزش های مردمی صورت گرفته است.

برای نخستین بار باشنده های ولسوالی اندر ولایت غزنی در جریان امسال علیه طالبان مسلح قیام کرده و آنها را از مناطق خود راندند.

به دنبال آن در ولایت قندهار و حتی ولسوالی سروبی کابل چنین اقدام صورت گرفته اما با این هم نگرانی های مطرح می شود که مبادا مسلح شدن افراد غیر مسوول باعث خانه جنگی در افغانستان شود.
XS
SM
MD
LG