لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

«مردم افغانستان شاید اجازه ندهند که به عساکر خارجی مصوونیت داده شود!»


قرار است حدود 100 هزار عسکر نیرو های ناتو به رهبری امریکا عملیات رزمی شان را تا پایان سال 2014 میلادی در افغانستان خاتمه بخشند. اما انتظار می رود که هزاران عسکر نیرو های بین المللی در افغانستان باقی مانده، نیروهای امنیتی آن کشور را آموزش داده و به آن ها مساعدت کنند.

واشنگتن بعد از آنکه موفق نشد از محاکم محلی عراق حکم مصوونیت در برابر مجازات را برای عساکر امریکایی اخذ کند، همهء عساکرش از بغداد خارج ساخت.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در جریان دیداراخیرش با اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو که در راس یک هیات عالی رتبهء شورای آن پیمان به کابل آمده بود، روی پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان، چگونگی ماموریت ناتو و مصوونیت عساکر خارجی بعد از سال 2014 در افغانستان صحبت کرد.

رییس جمهور کرزی با اشارهء به مسالهء حساس مصوونیت در برابر مجازات در مورد عساکر امریکایی و ناتو که بعد از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند، از دشواری های احتمالی در این رابطه هوشدار داده است.

در یک اعلامیهء دفتر رییس جمهور افغانستان گفته شده است، حامد کرزی در مورد مصوونیت نیروهای خارجی بعد از سال 2014 گفته است:
« اگر جنگ و نا امنی ادامه یابد، سرحدات افغانستان محفوظ نباشد و مساله مصوونیت نیروهای خارجی در صدر مسایل مطرح شود، مردم افغانستان به حکومت شان اجازه نخواهند داد که به نیرو های خارجی در آن کشور مصوونیت بدهد.»

حامدکرزی با اظهار اینکه مردم افغانستان با وصف آنکه که بی بضاعت و فقیر اند، اما نخست تر از همه خواهان احترام به حاکمیت ملی و تامین امنیت کشور و فرزندان شان می باشند، گفته است:
«وضعیت حقوقی نیروهای خارجی بعد از سال 2014 به تامین امنیت، ثبات و حفظ سرحدات افغانستان در برابرتجاوز خارجی، بستگی دارد

با آنکه افغانستان و امریکا یک قرارهمکاری های ستراتیژیک را بین دو کشور امضا کرده اند، اما مسالهء مصوونیت نیروها در برابر مجازات ایجاب مذاکرات جداگانه را می کند.

در اعلامیهء دفتر رییس جمهور افغانستان گفته شده است:
«مردم افغانستان مصوونیت عساکر خارجی را مشروط برتامین صلح و ثبات در کشور شان می دانند در غیرصورت، آن ها حتی خواهان همکاری های ستراتیژیک نخواهند بود، زیرا بدون تامین صلح و امنیت در کشور شان هیچگونه منفعت را در آن نمی بینند

مسالهء مصوونیت نیروهای خارجی در برابر مجازات زمانی در افغانستان مغلق تر شد که یک عسکر امریکایی در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار 17 فرد ملکی را به قتل رسانید و سیاستمداران افغان خواهان استرداد و محاکمهء آن عسکر توسط محاکم محلی در آن کشور شدند.
XS
SM
MD
LG