لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

جنرال خلیق، اکادمی پولیس را به معیارهای بلند تعلیمی، ارتقا میدهد


قوماندان اکادمی پولیس افغانستان می خواهد که این نهاد آموزشی پولیس را به معیار های بلند تعلیمی، ارتقا دهد.

جنرال نوروز خلیق که 8 ماه قبل مسوولیت قوماندانی اکادمی پولیس را به عهده گرفته است، می گوید، تربیت نسل منظم و مسلکی پولیس در این اکادمی چیزیست که او آرزوی آن را دارد. نسل جدید پولیس که از قانون آگاه بوده و به حمایت از آن متعهد باشند.

جنرال خلیق تعهد می کند که در ظرف 10 سال آینده این اکادمی را به سطح یک موسسه تعلیمی خوب در جهان بلند ببرد.

بعد از سقوط رژیم طالبان در سال 2001 میلادی اکادمی پولیس همراه با برنامه سه ساله موجوده اش، کورس های متمم هشت هفته ای را برای تربیت افراد پولیس به پیش می برد.

اما جنرال خلیق می گوید، معیارها و سطح تعلیمی این کورس ها خیلی ها پایین می باشد. در این کورس ها نصاب تعلمی وجود نداشته و فارغان آن، حتی قادر به نوشتن نام و امضای خود نیستند و از نشان انگشت کار می گیرند.

فلک نیاز صمدی استاد حقوق اکادمی پولیس می گوید، مقامات کاندیدان ضعیف را معرفی می کنند و اما همزمان مدعی اند که پولیس آغشته به فساد اداری را تغییر می دهند.

او گفت:
« من در سمیناری نشسته بودم که معاون وزیر امور داخله افغانستان گفت، همه افراد پولیس دزد اند. اما من برای او گفتم که پولیس دزد و رهزان نیست، همه آنها افراد خود ما هستند که به سوی دزدی کشانده شده اند. »

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، قوماندانی اکادمی پولیس بعد از جر و بحث ها تصمیم گرفت تا برای شمولیت در برنامه سه ساله این اکادمی از کاندیدان امتحان شمولیت اخذ نماید که به این ترتیب اخیراً از 8000 هزار کاندید فقط 900 تن را جذب کردند.

اما چیزی که جنرال نوروز خلیق قوماندان اکادمی پولیس افغانستان را مایوس ساخته این است که مقامات برای فراهم آوری سهولت در شمولیت به این اکادمی فشار وارد می کنند. بطور مثال سن شمولیت در این کادمی تا 25 سال تعیین شده است. اما حکومت می خواهد که کاندیدان 35 ساله هم شامل اکادمی پولیس شوند.

جنرال خلیق می گوید، سی سال جنگ سیستم تعلیم و تربیه را در افغانستان نیز صدمه زده است. به گفتهء او آنانیکه از صنف دوازه فارغ می شوند، بازهم از سواد ضعیف برخوردار اند.

قوماندان اکادمی پولیس افغانستان تلاش دارد تا معیارهای تعلیمی را در این موسسه ارتقا داده، برنامه سه سالهء اکادمی را به چهار سال بلند برده و نصاب تعلیمی را با گنجانیدن حقوق بشر، رفتار با زندانیان و مطالعات جنسی، گسترش دهد.

در حال حاضر در اکادمی پولیس افغانستان 30 زن مصروف تعلیم و تربیه می باشند. آنها جدا از مردان برای حفاظت و تلاشی زنان، آموزش می بینند.
XS
SM
MD
LG