لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

الکوزی: جلو وارد شدن محصولات بی کیفیت پاکستان گرفته شود


به باور تجار افغان بخش اعظم محصولات بی کیفیت پاکستانی به گونه قاچاق وارد افغانستان می شوند.

این تجار از مقامات پاکستانی می خواهند که مانع این کار شوند و بگذارند که محصولات اصلی و با کیفیت آن کشور به مارکیت های افغانستان وارد شوند.

این سخنان در حالی مطرح می شوند که روز پنجشنبه بزرگترین نمایشگاه محصولات پاکستانی در شهر کابل گشایش یافت.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، راه اندازی این نمایشگاه به تجار افغان کمک می کند تا به اموال با کیفیت پاکستان آشنایی و دسترسی پیدا کنند.

به گفته مقام های افغان هدف از برگذاری این نمایشگاه، ایجاد همآهنگی میان تجار افغان و پاکستانی و همچنان بلند بردن سطح کیفیت محصولات وارداتی و صادراتی میان دو کشور می باشد.

در این نمایشگاه چهار روزه بیش از 60 غرفهء اموال و محصولات پاکستانی به نمایش گذاشته شده است.

در مراسم افتتاح نمایشگاه یاد شده، سفیر پاکستان راه اندازی چنین برنامه ها را برای بهبود روابط تجارتی میان دو کشور موثر توصیف کرد.

محمد صادق خان گفت که برای انکشاف روابط تجارتی افغانستان و پاکستان، باید تجارت و سیاست از هم جدا شوند.

« هر گاه ما سیاست را در اقتصاد دخیل بسازیم، تجارت عقب می ماند، اما ضرر آن به مردم غریب افغانستان و پاکستان می رسد. پس بیایید تجارت را کاملاً از سیاست جدا کرد، من منحیث سفیر متقین هستم که اینکار را به دوش تجار گذاشته و حکومت ها را از آن باید جدا کرد، و این یک کار مناسب خواهد. خواهش من اینست که به تجار فرصت داده تا بالای این مسایل کار کنند. »

آقای صادق خان موضوع جداساختن تجارت از سیاست را در حالی مطرح می کند که حکومت افغانستان همواره از پاکستان به خاطر یکجا ساختن این دو موضوع انتقاد می کند.

مقام های افغان می گویند که پاکستان از سرحدات و بنادر اش به عنوان یک حربه سیاسی در مقابل افغانستان استفاده می کند.

با وجود مشکلات زیاد میان دو کشور، هنوز هم روند تجارت میان این دو کشور در مقایسه با کشور های منطقه در بلند ترین سطح قرار دارد.

به اساس معلومات وزارت تجارت و صنایع، در حال حاضر افغانستان به ارزش 1.2 میلیارد دالر اموال از پاکستان وارد می کند و در مقابل 200 میلیون دالر به آن کشور صادرات دارد.
XS
SM
MD
LG