لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۲

رییس جمهور کرزی با حضور دو خارجی در کمیسیون انتخابات مخالف است


رییس جمهور کرزی به دنبال حملات لفظی بر ضد متحدین غربی حکومت افغانستان، این بار با حضور خارجی ها در کمیسیون سمع شکایات انتخابات مخالفت کرده است.

آقای کرزی دیروز در کابل گفت: این افراد تنها در صورتی که صلاحیت اجرائیوی نداشته و تنها به حیث ناظر کار کنند، می توانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

در چند دور گذشته انتخابات، اتباع خارجی در کمیسیون سمع شکایات انتخابات حضور داشتند اما رییس جمهور کرزی می گوید که آن تصامیم بر اساس قانون موقتی که نافذ بود، اتخاذ شد.

در این میان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید که پارلمان افغانستان باید در مورد حضور این دو خارجی در کمیسیون سمع شکایات تصمیم بگیرد.

جانداد سپین غر رییس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به رادیو آزادی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید در مورد مداخله و این مسایل یک تعریف مشخص بدهد. آقای سپین غر، حضور دو خارجی را برای توانایی مسلکی کمیسیون سمع شکایات ضروری دانست.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 میلادی همزمان با خروج نیرو های بین المللی از افغانستان برگزار شود.

یکی از کسانی که می گوید، در این انتخابات نامزد خواهد بود، فوزیه کوفی نماینده فعلی ولایت بدخشان در ولسی جرگه افغانستان است.

با آنکه رییس اجرائیوی فیفا یعنی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، تصمیم گیری در مورد حضور دو خارجی در کمیسیون شکایات انتخاباتی را از صلاحیت های شورای ملی می داند، اما فوزیه کوفی به رادیو آزادی گفت که پارلمان افغانستان روی حضور این دو خارجی در کمیسیون سمع شکایات موافق است.

گفته می شود که مخالفین حکومت فعلی افغانستان به خصوص رقبای رییس جمهور کرزی، از انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 در کشور نگرانی دارند.

آنها می گویند که رییس جمهور کرزی می خواهد تا حامیان خودش را به قدرت برساند تا از این طریق در حکومت افغانستان زمینه نفوذ و قدرت را داشته باشد.

برخی گزارش های وجود دارند که عبدالقیوم کرزی برادر رییس جمهور حامد کرزی، یکی از نامزدان در انتخابات ریاست جمهوری دو سال بعد خواهد بود. برخی از تصور های هم در مورد داکتر عبدالله عبدالله رهبر ایتلاف تغییر و امید و یکی از مخالفین حامد کرزی موجود است که او، یکبار دیگر برای نامزدی در انتخابات آینده افغانستان تلاش خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG