لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

«ناتو سرگرم تشخیص بیشتر نیازمندی های نیروهای افغان است»


پس از آن که رییس جمهور افغانستان اخیراً از ناتو و ایالات متحده امریکا انتقاد کرد که در راستای تجهیز قوای افغان توجه لازم نکرده اند، سر منشی ناتو می گوید که کشور های عضو این پیمان در سال های اخیر کار های را در زمینه تهیه تجهیزات به نیروهای افغان انجام داده اند.

اندرس فوگ راسموسن که به روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با رییس جمهور کرزی در کابل صحبت می کرد گفت که متحدان ناتو در حال حاضر هنوز هم سرگرم تشخیص بیشتر نیازمندی های نیرو های افغان اند.

اما آقای راسموسن علاوه کرد که این هم مهم است که به نیروهای امنیتی افغان در راستای استفاده از تجهیزات و مدیریت از آن آموزش داده شود.

« تنها موضوع تهیه تجهیزات مطرح نیست بلکه این هم ضروری است که نیرو های افغان این قابلیت را داشته باشند که از تجهیزات مدیریت کرده بتوانند. و این باید شامل فعالیت های آموزشی ما شود تا این مساله را به یقین مبدل کنیم که ما تنها تجهیزات ضروری را فراهم نمی کنیم بلکه مطمین شویم که این تجهیزات به گونه درست به وسیله نیرو های افغان استفاده می شوند. بدین لحاظ روی این موضوع هم بیشتر تمرکز داریم. »

انتظار می رود تا سال 2014 میلادی نیرو های افغان تمامی مسوولیت های امنیتی این کشور را به عهده بگیرند.

اما کارشناسان مسایل امنیتی پیوسته گفته اند که اگر این نیروها تجهیز لازم نشوند و گام های در راستای احیای قوای هوایی این کشور برداشته نشود، نیرو های افغان از بار مسوولیت های امنیتی کشور شان به درستی به در نخواهند آمد.

در همین حال رییس جمهور کرزی بر تقویت بیشتر نیرو های افغان تاکید کرد و گفت که بخشی از بحث های او با منشی عمومی ناتو روی تجهیز این نیرو ها می چرخید.

« در جریان ملاقات ما در مورد کامیابی پروسه انتقال و ختم آن در زمان تعیین شده اش و حتی زودتر از آن صحبت کردیم، هم چنان در قسمت تجهیز و تربیت نیرو های افغانستان صحبت کردیم و در زمینه تقویت توانایی دفاعی افغانستان به طور مفصل صحبت نمودیم. »

اندراس فوگ راسموسن سرمنشی ناتو در این نشست خبری همچنان گفت که حملات از داخل صفوف نیرو های افغان بر عساکر بین المللی تهدید مشترک در برابر نیرو های افغان و خارجی است و با آن مشترکاً مبارزه می کنند.

اما آقای راسموسن افزود که دشمنان افغانستان با وجود تغییر تکتیک های جنگی شان کامیاب نخواهند شد. وی تاکید کرد که این گونه تهدیدات ناتو را از ماموریت اش در افغانستان باز نخواهد داشت و هم چنان آنان را از متحدان افغان شان جدا نخواهد کرد.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG