لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

«هنوز هم مشکلات ترانزیت و ترانسپورت افغانستان حل نشده است»


وزارت ترانسپورت و هوانوردی، ترانسپورت و ترانزیت را از عواملی عمده رشد اقتصاد کشور دانسته و می گوید، که نبود قانون سیر و فعالیت وسایط نقلیه برای آنان مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

به گفته این وزارت، مسوده این قانون سه سال پیش به وزارت عدلیه فرستاده شده، اما این و وزارت تا کنون به آن توجهی نکرده است.

داوود علی نجفی وزیر ترانسپورت افغانستان به روز چهار شنبه در نشست تجلیل از روز ترانسپورت و هوانوردی در کابل به خبرنگاران گفت که شاهراه ها هنوز هم معیاری نشده و در ادارات مربوط هماهنگی لازم و مسوولیت پذیری وجود ندارد.

آقای نجفی از وزارت عدلیه خواست تا هر چه زودتر مسوده قانون ترانسپورت زمینی را طی مراحل نماید.

« من به عنوان یک افغان از کاری که در 10 سال گذشته در این وزارت صورت گرفته است راضی نیستم. هنوز هم قانون سیر و فعالیت ترانسپورت تصویب نشده است. قانون ترانسپورت زمینی ما از دوران حکومت داکتر نجیب باقی مانده است. از چند سال است که مسوده این قانون تصویب نشده من از روزی که کار در این جا را آغاز کرده ام با آنکه زیاد تلاش کرده ام اما هنوز هم این قانون از وزارت عدلیه پیش نرفته است. »

وزارت ترانسپورت و هوانوردی می گوید، در کشور شاهراه های بزرگ با معیار های بین المللی برابر نیست و سرک های که قبلاً ساخته شده اند به حد کافی بزرگ نیستند و به گفته آنان این مساله سبب شده تا در جاده ها مشکلات و حوادث ترافیکی به میان بی آید.

آقای نجفی افزود، در بخش ترانسپورت در یک سال گذشته کارهای زیادی صورت گرفته است و بیشتر میدان های هوایی کشور با معیار های جهانی همسان شده است.

به گفته وی در هشت ماه گذشته از طریق حریم فضایی افغانستان 60 هزار طیاره عبور و مرور کرده که در بخش عواید کشور یک دست آورد قابل ملاحظه پنداشته می شود.

اما وزارت عدلیه افغانستان می گوید، که قانون سیر فعالیت وسایط نقلیه فقط یک سال قبل یعنی در سال 1390 فرستاده شده است.

عبدالرووف هروی سرپرست ریاست تقنین این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، که این مسوده به دلیلی اینکه در آن تداخل وظیفوی وجود دارد، تصویب نشده است.

« مشکل در اینجاست، به اساس تداخل وظیفوی که میان وزارت های ترانسپورت، داخله و ریاست ترافیک وجود دارد، بناً این تداخل باید حل شود، تا اینکه روی این قانون کار صورت گیرد. به همین خاطر اداره امور به ما نامه فرستاده است و گفته است به نظر این اداره تنظیم قانون جدید سیر و فعالیت وسایط نقلیه در اولویت قانون گذاری قرار نداشته است. »

افغانستان کشوری محاط به خشکه است و از این سبب امور ترانسپورتی آن از طریق هوا و زمین صورت می گیرد.

این کشور نظر به موقعیت جغرافیایی اش نیاز دارد تا در بخش صادر و وارد نمودن اموال تجارتی از راه های کشور های همسایه و منطقه استفاده کند.

اما حکومت افغانستان از نحوه برخورد این کشورها در این بخش انتقاد کرده و می گوید، که آنان سبب ایجاد مشکلات برای تجار شده و تلاش می ورزند تا موانع ایجاد کنند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG