لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

امریکا برای بقای عساکرش بعد از 2014 در افغانستان مذاکره می کند


علی الرغم اظهارات اخیر جوبایدن، معاون رییس جمهور امریکا، وزارت خارجه این کشور برای ابقای شماری از نظامیان خود بعد از سال 2014 در افغانستان مذاکراتی را آغاز می کند. نشریه فارن پالیسی امریکا این مطلب را از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا روز سه شنبه گزارش داد.

مقامات دولت افغانستان و امریکا در باره موافقتنامه امنیتی دو کشور هفته گذشته در کابل باهم گفتگو کردند. این موافقتنامه شمار و نحوه ماموریت عساکر امریکایی را که پس از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند مشخص می سازد.

این در حالی است که معاون رییس جمهور امریکا در مناظره با رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته گفت که عساکر امریکایی تا پایان سال 2104 از افغانستان خارج خواهند شد.

جوبایدن در این مناظره گفت:
« ما عساکر خود را تا پایان سال 2014 از افغانستان خارج می سازیم و به این ترتیب در 10 سال آینده هشت صد ملیارد دالر را پس انداز می کنیم. ما از مدت 10 سال درگیر این جنگ هستیم. اهداف اولی جنگ برآورده شده، ما می خواهیم به حکومت کابل این توانایی را بدهیم که مسوولیت امنیت را خود به دوش گیرند، این مسوولیت آنها است نه از امریکایی ها. »

ولی مارک گراسمن نماینده خاص امریکا برای امور افغانستان و پاکستان گفت که همه سخن چنین نیست. او روز سه شنبه گفت، هدف مذاکرات آینده این است که در مورد حضور قوای امریکایی برای عملیات ضد تروریزم پس از سال 2014 و آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغانستان توافق به میان آید.

رهبران امریکا و افغانستان در ماه می گذشته سند همکاری ستراتیژیک میان دو کشور را امضا کردند که بر ادامه کمک با افغانستان پس از سال 2014 تاکید کرد.

هیلاری کلنتن در اوایل ماه جاری اعلان کرد که جیمز وارلیک، معاون گراسمن از جانب امریکا مذاکرات توافق امنیتی را به پیش خواهد برد. از سوی افغانستان اکلیل حکیمی سفیر این کشور در واشنگتن در این مذاکرت نمایندگی خواهد کرد.

گراسمن گفت که در باره بقای عساکر امریکایی تا سال 2024 در افغانستان جانبین هنوز مذاکرات رسمی خود را آغاز نکرده اند. او گفت وقتی که مذاکرات آغاز شد موافقتنامه امنیتی باید به اساس سند همکاری ستراتیژیک در مدت یک سال تکمیل شود.

برخی از مقامات نظامی امریکا گفته اند که در حدود بیست و پنج هزار عسکر امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند ولی گراسمن گفت، شمار عساکر هنوز مطرح بحث نشده و خبر بقای بیست و پنج هزار عسکر مبنی بر شایعات است.

ناتو هم روز دوشنبه گذشته گفت که این پیمان نظامی تعداد از نیروهای خود را پس از سال 2014 در کنار قوای امریکایی در افغانستان باقی خواهد گذاشت. آنها کدام نقش محاربوی مستقیم نخواهند داشت و فقط به قوای افغانستان مشوره خواهند داد.
XS
SM
MD
LG