لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

طراح حمله 11 سپتمبر با لباس شبه نظامی در محکمه حاضر شد


شخصی که ادعا می شود طراح حملات تروریستی 11 سپتمبر سال 2001 در امریکا می باشد روز چهارشنبه با لباس شبه نظامی در محکمه مقدماتی خود در گوانتانامو حاضر شد.

خالد شیخ محمد که قرار بود روز سه شنبه در محکمه مقدماتی حاضر شود، از اشتراک در محکمه خود داری کرد، ولی او دیروز با لباس نظامی پلنگی در محکمه دیده شد.

وکیل مدافع وی تورن جیسن رایت با موفقیت استدلال کرد که موکلش حق دارد طبق کانوانسیون ژنیوا در محکمه لباس نظامی بپوشد. نظر به استدلال آقای رایت محمد به گروه مجاهدین تحت حمایت امریکا که برای سرنگونی نظام دست نشانده شوروی در افغانستان فعالیت داشت، شامل بود و حق دارد این لباس را به تن کند.

خود محمد که در جریان محکمه اولی در ماه می فریادش بلند بود، دیروز خاموش نشسته بود. متهم دیگر برادر زاده خالد شیخ محمد، علی عبدالعزیز نیز دیروز به محکمه حاضر شد، ولی لباس عادی و کلاه افغانی پوشیده بود. سه متهم دیگر در حملات تروریستی 11 سپتمبر که در آن 3 هزار نفر کشته شدند، در محکمه دیروزه حاضر نبودند.

در جریان محکمه مقدماتی به خالد شیخ محمد اجازه داده شد که صحبت کند. او اظهار داشت: وقتی که حکومت امریکا بخاطر کشته شدن 3 هزار نفر اظهار غم و اندوه می کند آنها هم باید بخاطر کشته شدن هزاران نفر و حتی به گفته او ملیون ها نفر توسط حکومت امریکا که څارنوال محکمه فعلی هم نماینده آن است، متاثر و غمگین باشند.

او ایالات متحده رامتهم ساخت که از تعریف امنیت ملی به شکلی استفاده می کند که دکتاتوران برای از بین بردن قوانین و توجیه اعمال خود از آن کار می گیرند.

در 11 سپتمبر سال 2001 رباینده گان 4 طیاره مسافربری را ربوده، با دوی آن بنا های تجارت جهانی را در نیویارک هدف قرار دادند، یکی در وزارت دفاع امریکا سقوط داده شد و چهارمی قبل از رسیدن به هدف سقوط کرد.

شیخ محمد علاوه بر سرنگونی بنا های تجارت جهانی ادعا کرده است که در سال 2002 ژورنالیست امریکایی ریچارد پیرل را سر بریده و در بمب گذاری سال 1993 در بنا های تجارت جهانی نیز دست داشت که شش نفر در آن کشته شدند.

شیخ محمد یک انجنیر پاکستانی می باشد که در کویت به دنیا آمده و در ایالات متحده امریکا تحصیل کرده است. او یکی از افراد نزدیک و مشاورین زیرک اسامه بن لادن رهبر القاعده بشمار می رفت.

اگر او و همکارانش که اکنون در زندان گوانتانامو بسر می برند، در محکمه گنهکار ثابت شوند، همه به جزای مرگ روبرو خواهند شد.
XS
SM
MD
LG