لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

فشارها بر حکومت پاکستان برای آغاز عملیات در وزیرستان شمالی


در پاکستان احزاب سیاسی و جوامع مدنی بعد از حمله بر ملالی یوسفزی که یک حامی صلح و حقوق بشمار می رود، می خواهند که عملیات علیه طالبان در وزیرستان شمالی شروع شود. در نهم اکتوبر طالبان بر ملالی یوسفزی در سوات فیر کردند که او شدیداً زخمی شده است.

وزیرستان شمالی مرکز افراطگرایان پاکستانی، افغان و جهادی های جهانی بشمار می رود. از سال ها به اینسو اسلام آباد از سوی کشورهای غربی تحت فشار قرار دارد که بر وزیرستان حمله کند، ولی پاکستان مقاومت نشان می دهد. اما اکنون مردم خود پاکستان فشار را بر اردو و حکومت در این ساحه افزایش داده اند.

زاهد حسین یک نویسنده در اسلام آباد می گوید:
« بدون شک ضرور است که حکومت بالاخره در وزیرستان شمالی عملیات را آغاز کند، زیرا این منطقه به یک مرکز شورشیان مختلف تبدیل شده است. بسیاری از حملات در خود پاکستان، از وزیرستان شمالی سرچشمه می گیرند. »

به گفته زاهد حسین حکومت ملکی در پاکستان از این نظر حمایت می کند، ولی در پارلمان به مشوره با گروه های اپوزسیون نیاز است. در گروه های اپوزسیون حزب مسلم لیک جناح نواز که در گذشته خواهان صلح و آشتی با طالبان بود اکنون موقف خود را جدی ساخته است.

نماینده این حزب در پارلمان پاکستان امیر مقیم می گوید:
« حکومت این عملیات را باید بخاطر منافع خود انجام بدهد نه بخاطر این که قدرت های خارجی فشار وارد می کنند. حکومت باید پارلمان را قانع بسازد و یک کنفرانس احزاب سیاسی را دعوت نماید تا رهبران این احزاب در مورد ضرورت چنین عملیات قانع شوند. همه با تروریزم مخالف هستند و پایان دادن به آن به نفع همه ماست. »

در مناطق قبایلی تا حال بیش از 3 هزار سرباز پاکستانی کشته شده اند و از همین سبب اردو در مورد حمله بر وزیرستان دو دله می باشد.

تحلیلگر امور سیاسی در اسلام آباد خادم حسین می گوید، بعد از حمله بر ملالی یوسفزی اولین بار در پنجاب هم این نظر تقویه شده است که بر وزیرستان شمالی عملیات انجام داده شود.

« در اکثر مناطق پنجاب تقاضا برای چنین عملیات به گوش می رسد و این صدا خیلی بلند است. این عمل بر اردو فشار را زیاد می کند، از این رو به نظر من آنها نمی توانند این خواسته ها را نادیده بگیرند. »

امروز جنرالان بلند رتبه پاکستان جلسه دارند تا در مورد امکانات عملیات در وزیرستان شمالی تبادل نظر کنند.
XS
SM
MD
LG