لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۳

روزنامهء دیلی بیست: ملا محمد عمر کشته یا معیوب شده است


یک عضو شورای کویتهء طالبان به مجلهء نیوزویک چاپ امریکا گفته است، رهبران طالبان دیگر در مورد ملا محمد عمر فکر نمی کنند، در حال حاضر صحت و یا هم محل اقامت موصوف برای آن ها مهم نیست. چون اکنون برای طالبان مهم ترین مساله اینست که همهء توجهء شان را به جنگ معطوف سازند.

روزنامهء دیلی بیست می نویسد، جنگجویان طالب نگران و حیران آن اند که رهبر شان ملا محمد عمر برای این همه مدت طولانی در کجاست؟

یازده سال قبل، محمد عمر در حالیکه بالای یک موترسایکل دو پشته سواربوده است در گوشه و کنار شهر کندهار برای طرفدارانش موعظه کرده بود. بعد از آن طرفدارانش اورا ندیده اند.

روزنامه ادعا می کند، ملا محمد عمر کشته و یا معیوب شده است. آن ها شک می کنند که وی بطور مخفیانه توسط ادارهء استخبارات آی. اس. آی پاکستان زندانی یا کشته شده است.

یک مقام ارشد طالبان که دیگر از این جریان جدا شده است، می گوید:
«باید چیزی وجود داشته باشد که از تماس ملا محمد عمر با طالبان جلوگیری می کند. وی حداقل می تواند یک پیام ثبت شده اش را بفرستد و از کشته شدن هزاران افغان توسط امریکایی ها ابراز تاثر کند.»

وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی افغانستان که در دوران زمام داری طالبان در وزرات خارجه ایفای وظیفه می کرد، با اظهار اینکه تایید ادعای روزنامهء دیلی بیست یک امر دشوارست و طالبان ادعای مطرح شده در گزارش این روزنامه را رد کرده اند، می گوید:
«تا جایی که برای من معلوم است، مدت زیاد می شود، کدام پیغام صوتی ملا محمد نشر نشده است، اما دساتیر وی را ما می بینیم و می شنویم.»


یک عضو شورای کویتهء طالبان به روزنامهء دیلی بیست گفته است:
«خاموشی طولانی ملامحمد عمر مغشوش کننده است. من از سال 2001 به اینسو ملا محمد عمر را ندیده ام و برای دیدنش هم اصرار ندارم. اما به حیث یک انسان در مورد پیام ها و فرمان های که از نام وی نشر می شود، سوال دارم.»

وی با اظهار اینکه یکبار توسط یک پیغام جعلی فریب خورده است، می گوید:
«باری یک ویدیو تیپ از نام ملا محمد عمر برای ما رسید، اما بعد معلوم شد که وی یک ملای بلوچستانی است.»

با وصف آنکه برای دستگیری ایمن الظواهری رهبر شبکهء القاعده 25 ملیون دالر جایزه تعیین شده، اما وی به طور منظم پیام هایش را نشر می کند.
این عضو شورای کویتهء طالبان می پرسد:
«چرا پیام های ملا محمد عمر نشر نمی شود؟»

کسانی که به ملا محمد عمر نزدیک بوده اند، می گویند بعد از انفجار قوی که در ماه اگست سال 1999 میلادی در مقابل خانهء ملا محمد عمر در شهر کندهار صورت گرفت، دوبرادر و پنج محافظ وی در اثر آن کشته شدند، ملا محمد عمر به یک دپریشن شدید مبتلاشد. اما وحید مژده در این مورد می گوید:
«در این انفجار که دوبرادر وی هم در آن کشته شدند، او در آنجا نبود. اینکه وی بعد از آن به دپریشن مبتلا شده باشد، من به این باور نیستم. چون اقارب زیاد و دوستان زیاد وی کشته شده اند و روزهای بد بالای وی آمده است.»

روزنامهء دیلی بیست از قول یک عضو شورای کویتهء طالبان می نویسد که گفته است:
«ملا محمد عمر بالای هیچ کس باور نداشت، با کسی به آسانی ملاقات نمی کرد. با وصف آنکه ادای حج یک فریضه اسلامیست، وی در جریان زمام داریش، دعوت پادشاه عربستان را برای ادای فریضهء حج نپذیرفته، حاضر نشد که به عربستان سعودی سفر کند.»
XS
SM
MD
LG