لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

اکثر اعضای ولسی جرگه، اجلاس روز چهارشنبه را تحریم کردند


این وکلا در اعتراض به آنچه عدم حضور رییس کمیته حالات اضطرار به نشست عمومی ولسی جرگه خواندند، مجلس را ترک کردند.

بسیاری از اعضای ولسی جرگه افغانستان بار دیگر از معاون دوم رییس جمهور افغانستان خواستند که از ریاست کمیته حالات اضطرار کنار رود.

این درخواست پس از آن مجدداً مطرح گردید که محمد کریم خلیلی در اجلاس روز چهارشنبه ولسی جرگه حضور نیافت.

رییس و اعضای کمیته حالات اضطرار برای دادن توضیح در مورد آماده گی ها و رساندن کمک های زمستانی به ولایات به این نشست ولسی جرگه فرا خوانده شده بودند.

اما عدم حضور آقای خلیلی سبب گردید تا تعدادی زیادی از نماینده گان مردم در ولسی جرگه، مجلس را ترک کنند.

شکریه بارکزی یک عضو ولسی جرگه اعتراض اش را در این مورد چنین ابراز کرد:
« اینکه بزرگان ما آمدن به تالار ولسی جرگه را عار می دانند، یا به قانون تن بدهند و یا یکی تر وزیر صاحب های محترم به شکل دورانی رییس کمیته باشند. تا که ما بتوانیم که سوال های خود را به گونه مشخص و واضح و مستقیم بیان کنیم. ما نمی توانیم که صلاحیت بدون مسوولیت را به افراد و مقامات اعطا کنیم. »

قبلاً هم خود داری محمد کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور افغانستان و رییس کمیته حالات اضطرار از حضور در اجلاس ولسی جرگه، واکنش های تند وکلا را به همراه داشت.

آنان پیش از این نیز خواسته بودند تا وی از سمت کمیته حالات اضطرار استعفا بدهد.

اما در آن زمان معاون وزیر دولت در امور پارلمانی گفته بود که فرا خواندن معاون رییس جمهور به شورا خلاف مواد قانون اساسی است.

اما اعضای ولسی جرگه می گویند که آقای خلیلی به عنوان معاون رییس جمهور نه بلکه به صفت رییس کمیته حالات اضطرار برای دادن پاسخ به این جرگه حضور یابد.

یکی از اعتراض های دیگر این عده وکلا این بود که کمیته حالات اضطرار در زمینه رساندن کمک ها به مناطق و ولایات جنوبی کوشش لازم نکرده است.

اما اعضای کمیته حالات اضطرار که در این اجلاس حضور داشتند گفتند که در مجموع 90 میلیون افغانی را برای کمک های اضطراری به 34 ولایت کشور اختصاص داده اند.

محمد اسلم سیاس معاون اداره ملی آماده گی مبارزه با حوادث در افغانستان در این مورد گفت:
« برای 34 ولایت جمعاً 90 میلیون افغانی به خاطر اینکه در زمستان حالات عاجل به وقوع می پیوندند و نیاز است که یک مقدار وجوه نقدی در دسترس ولایات قرار داشته باشد، به تمام ولایات انتقال داده شده است. و مقدار دو هزار و هشتصد و نود و پنج تن آرد در دوازه ولایت معروض به خطر در حال انتقال است. »

بسیاری از وزارت ها و نهاد های حکومتی عضویت کمیته حالات اضطرار را دارند.

رساندن کمک ها به مناطق سیلاب زده وسایر حوادث طبیعی از وظایف این کمیته به حساب می آید. این کمیته وظیفه دارد که قبل از فرا رسیدن زمستان کمک های ضروری را به ولایات آسیب پذیر انتقال نماید.

اما از کمیته حالات اضطرار پیوسته انتقاد های موجود بوده که به درستی وظایف خود را انجام نداده است.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG