لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

قاسمیار: سعودی در پروسه صلح افغانستان نقش میانجی را بازی کند


این چندمین بار است که حکومت افغانستان از عربستان سعودی می خواهد که به عنوان میانجی در مذاکرات صلح نقش داشته باشد، اما تا حالا به گونه رسمی از سوی این کشور پاسخ مثبت داده نشده است.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، که عربستان مساله صلح افغانستان را جدی گرفته و اطمنیان دادند که از هیچ تلاش دریغ نخواهند کرد.

آقای قاسمیار می گوید، که عربستان نسبت به هر کشور دیگر از نفوذ خوب بر پاکستان و طالبان برخوردار است و می تواند در گفتگو های صلح نقش موثر را بازی کند.

« نقش کشور دوست و برادر عربستان سعودی یک نقش موثر می تواند باشد. شورای عالی صلح البته از آنان خواسته تا از نفوذ خود که بالای رهبری طالبان و مخصوصاً حکومت پاکستان دارد، از آن استفاده بکنند، تا اینکه این جنگ و برادر کشی خاتمه پیدا بکند. ما نفوذ عربستان سعودی را خیلی موثر تر از دیگر کشور ها در منطقه ارزیابی کرده می توانیم. »

به گفته آقای قاسمیار، صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح نیز در سفر اخیر اش به عربستان سعودی که در ماه سرطان صورت گرفت، خواهان همکاری این کشور شده بود.

اما شماری از کارشناسان افغان می گویند، که عربستان سعودی تا کنون در ارتباط به صلح افغانستان به صداقت امریکا و طالبان اطمینان ندارد.

وحید مژده یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، پس از آنکه امریکا در ایجاد دفتر برای طالبان در قطر کوتاه آمد، پس حالا هیچ کشور آماده نیست که به بحیث میانجی نقش داشته باشد.

« مشکل اینجاست که قبلاً قرار بود دفتری برای طالبان در قطر گشوده شود که اینکار نشد. در نتیجه عربستان سعودی به این فکر است که شاید امریکا نمی خواهد که این مساله به صورت جدی پیش برود. وقتی امریکا نخواهد و این کار اگر صورت هم بگیرد به نتیجه یی نخواهد رسید. از طرف دیگر دولت افغانستان از موقف طالبان به خوبی آگاه بوده و میداند که طالبان با حکومت افغانستان به هیچ صورت مذاکره نمی کنند. به همین دلیل علاقه ندارد در کاری مداخله یا تلاش کند که شکست آن از ابتدا روشن بوده است. »

در دسمبر سال گذشته میلادی در میان امریکا، جرمنی و قطر این فیصله نهایی شد که برای گفتگو های صلح با طالبان یک دفتر سیاسی در قطر گشوده شود.

در همان وقت طالبان گفتند در صورتی حاضر به گفتگو خواهند شد که 5 تن از سران طالبان از زندان گوانتانامو مربوط به ایالات متحده امریکا رها شوند.

هرچند گفته می شود که امریکا این پیش شرط طالبان را پذیرفت اما تاکنون به این تعهد اش عمل نکرده است.
XS
SM
MD
LG