لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

اولین نشست روی موافقتنامه ستراتیژیک افغانستان و بریتانیا


امنیت، حکومتداری خوب، تشویق سرمایه گذاری خارجی در افغانستان و مبارزه با تروریزم مهمترین موضوعات اند که مقام های افغان و بریتانیا روی آن بحث نموده اند. مقام های افغان می گویند که این موضوعات در اولین نشستی که به سطح معینان دو کشور به هدف چگونگی تطبیق موافقتنامهء ستراتیژیک افغانستان و بریتاینا در کابل برگزار شده بود، مطرح شد.

جاوید لودین معین سیاسی وزارت خارجه کشور به روز سه شنبه در یک نشست مشترک خبری با همتای بریتانیایی اش در کابل گفت که افغانستان با بریتانیا روابط خوب را برقرار کرده است و آن کشور به اساس همین روابط وعده همکاری در بخش سیاسی و اقتصادی با افغانستان کرده اند.

« ما در تمام ساحات امنیتی، اقتصادی، سیاسی، دولت داری و پروسه صلح با هم صحبت کردیم در کنار این موضوعات در بخش کمک بریتانیا در مسایل فرهنگی نیز بحث های صورت گرفت. همچنان روی این که چگونه این کمک ها در آینده ادامه پیدا کند و برای چگونگی تطبیق سند ستراتیژیک روی یک میکانیز بحث صورت گرفت. »

توافق نامه همکاری های ستراتیژیک میان افغانستان و بریتانیا در ماه های اول سال جاری میلادی در شهر لندن به امضا رسید. در همین حال بارونس سعیده وارسی معین سیاسی وزارت خارجه بریتانیا در همین نشست خبری گفت که کشور اش به همکاری های خود در بخش های اقتصادی و سیاسی با افغانستان ادامه خواهد داد.

وی همچنان گفت که جامعه جهانی به خصوص بریتانیا اشتباه 20 سال قبل را دوباره تکرار نمی کنند که افغانستان را تنها راها کند. خانم سعیده همچنان گفت که مبارزه با تروریزم یکی از اهداف مهم بریتانیا را تشکیل میدهد و کشور اش در امر مبارزه با این پدیده در کنار حکومت افغانستان قرار دارد.

« این مواقتنامه ستراتیژیک روشن می سازد که بریتانیا برای یک مدت طولانی با افغانستان می باشد. و در بخش های مختلف این کشور را کمک می کند. و ما پس از سال 2014 به همکاری و کمک خود با حکومت افغانستان ادامه میدهیم. »

معین سیاسی وزارت خارجه بریتانیا سه روز قبل به افغانستان آمده است و در جریان سفر اش به کابل با مقام های حکومتی افغانستان ملاقات کرده است.

خانم سعیده روی احترام به حقوق بشر و حقوق زن تاکید کرد و گفت که کشورش حاضر است در این بخش ها حکومت افغانستان را کمک های بیشتر نماید.

طی 10 سال گذشته در کنار ایالات متحده امریکا، بریتانیا یکی از بزرگترین متحد حکومت افغانستان بوده است.
XS
SM
MD
LG