لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

حامدکرزی: تروریزم هنوز هم یک تهدید جدی برای منطقه می باشد


رییس جمهور افغانستان حامد کرزی بار دیگر تروریزم را برای تمام منطقه یک تهدید جدی خوانده، خواهان مبارزهء مشترک علیهء آن شد.

آقای کرزی در مجلس سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی، ایکو، اظهار داشت اگر اعضای این سازمان از امکانات دست داشته خود استفاده کنند، مشکلات بسیار حل خواهد شد.

این اجلاس بروز سه شنبه 16م اکتوبر در شهر باکو پایتخت آذرباییجان بکار شروع کرد که در آن سران ده کشور عضو این سازمان اشتراک دارند.

رییس جمهور افغانستان حامد کرزی می گوید، یک تعدادی از گروه های افراطی کوشش دارند که به کشورهای آسیای مرکزی، حتی چین و روسیه هم بروند.

وی افزود، فعلاً قوای امنیتی افغانستان نه تنها برای حفظ امنیت کشور خودشان مبارزه می کنند، بلکه برای جلوگیری از نفوذ افراطگرایی به کشورهای همسایه هم تلاش دارند.

آقای کرزی بروز سه شنبه در سخنرانی خود به جلسهء سران کشورهای سازمان همکاری اقتصادی ایکو که بخش های آن در یک اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسیده، هشدار داده است که تروریزم هنوز هم یک تهدید جدی به منطقه می باشد.

تحلیلگران افغان هرچند این نگرانی رییس جمهور کرزی را تایید می کنند، اما می گویند با در نظرداشت تضادهای سیاسی موجود در منطقه، برای ایکو امکان ندارد که در این ساحه همکاری منطقوی را جلب نماید.
عبدالستار سعادت کارشناس امورسیاسی نیز به این مساله اشاره کرده، می گوید، رهبران افغان باید ازتهدید موجود، منطقه و جهان را با خبر نگهدارند. وی می گوید:
«این کشورها که یک عضو مهم آن پاکستان است، اعمال سیاست یا ستراتیژی خودرا طوری طرح نموده اند که بدبختانه بر اساس آن ایکو نمی تواند، اهداف ستراتیژی این کشورها را که با تضادها همراه می باشد، حل کند. اما رهبران ما باید در مراکز منطقوی خود بحیث کشورهای مسوول از ضرر ها و مشکلات آن دیگران را خبر کنند و به نظر من در آینده یک مسوولیت تاریخی بدوش کشورهای این منطقه گذاشته شده است.»

به گفتهء آقای سعادت برای جلب همکاری درامر مبارزه علیهء تروریزم، سیاست های موجود این کشورها که بر تضاد مبتنی می باشند، باید تغییر کنند.

آقای کرزی در جریان سخنرانیش گفته است، در اسن منطقه شبکهءالقاعده، جنبش اسلامی ازبکستان، تحریک طالبان پاکستانی، جنبش ترکستان شرقی و سازمان های تروریستی چچن فعال اند.

به گفته رییس جمهورکرزی، تروریستان در این منطقه مراکز تعلیمی و پناه گاه دارند که برای از بین بردن آن ها مبارزهء مشترک لازم است.

هرچند رییس جمهور کرزی نام کدام کشور را ذکر نکرد، اما به گفته تحلیلگران، آقای کرزی با این سخنان خود پاکستان را مد نظر داشت، زیرا پاکستان یگانه کشوری است که مراکز گروه های مسلح در آن وجود دارد.

آقای کرزی تاکید نمود که اگر کشورهای سازمان ایکو از امکانات و فرصت های موجوده خود به طور سالم استفاده کنند، بسیاری از این مشکلات حل خواهند شد.

رییس جمهور کرزی همین طور اظهار امید نمود که سرحدات افغانستان سرحدات صلح باشند و افغانستان باید به یک نقطهء وصل بین آسیای مرکزی و جنوبی ، چین و شرق میانه تبدیل شود.
XS
SM
MD
LG