لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

«گزارش لازم در مورد حقوق زنان به شورای امنیت ارایه شود»


مشرانو جرگه افغانستان روی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مورد نقش زنان در حل مشکلات جامعه صادر کرده است، بحث نمودند.

با آنکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد یازده سال قبل صادر شده است اما حالا مشرانو جرگه از حکومت افغانستان می خواهد تا این قطعنامه را عملی نماید.

وکلا به روز سه شنبه در جلسه عمومی شان در مورد محتوای این قطعنامه بحث های گسترده را انجام داده گفتند، زنان می تواند بخاطر کاهش و جلوگیری مشکلات در جامعه نقش مهم داشته باشند.

نجیبه حسینی یکتن از این سناتوران:
« چیزی که در این قطعنامه آمده حمایت از حقوق زنان است واقعاً این یک رهنمای است که از سوی شورای امنیت تصویب شده و این مکلفیت دولت است اگر چی تا اندازه در این قسمت کار صورت گرفته مثلاً به ارتباط حقوق سیاسی زنان، حقوق اجتماعی زنان، اما به هیچ وجه این بسنده نیست و دولت افغانستان این مسوولیت را دارد که زمینه تامین حقوق زنان را فراهم بسازد و گزارش که لازم است باید به شورای امنیت ارایه نماید. »

این قطعنامه که بنام قطعنامه 1325 یاد می شود در اکتوبر سال 2000 میلادی از سوی شورای امنیت ساز مان ملل متحد تصویب گردیده است.

در این قطعنامه از کشور های عضو این سازمان خواسته شده است تا به حقوق زنان توجه نمایند و برای زنان نقش داده شود تا در جهت تامین صلح و جلوگیری از مشکلات سهم فعال داشته باشند.

اما شماری از سناتوران در مورد محتویات این قطعنامه مخالفت کرده می گویند، در شرایط کنونی زنان نمی توانند در تامین صلح نقش داشته باشند.

پس از بحث های طولانی، محمد اعلم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه از حکومت افغانستان خواست تا به گونه درست و در روشنایی قانون اساسی این قطعنامه را عملی نماید.

« نه تنها در افغانستان بلکه به سطح بین المللی زنان و دختران از جهت های مختلف به مشکلات و کمبود ها مواجه هستند من امیدوار هستم که در کشور ما افغانستان مطابق به قانون اساسی ما و خواست مردم ما این جنبه عملی پیدا نماید و حکومت ما ضمانت های تطبیقی آنرا به طرف مقابل ارایه نماید. »

معاون اول مشرانو جرگه در حالی خواهان تطبیق این قطعنامه شد که شماری از وکلا از حضور خانم ها در پروسه صلح مخالفت کردند. آنان گفته اند که زنان نمی توانند نقش مهم را در گفتگو با طالبان ایفا نمایند.

این نظریات در حالی مطرح می شوند که شورای عالی صلح افغانستان بر نقش زنان در مذاکرات صلح تاکید می کند. مسوولان این شورا گفته اند که زن ها می توانند مسوولیت شان را در این راستا بگونه درست ادا نمایند.
XS
SM
MD
LG