لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

ادویهء جهت جاگزینی مواد مخدر برای معتادان معرفی می شود


به گفته وزارت صحت عامه افغانستان تاکنون تداوی معتادین در این کشور موثریت چندان نداشته و هشتاد درصد افراد معتاد پس از ترک اعتیاد دوباره به مواد مخدر رو آورده اند. مقام های این وزارت می گویند که برای حل این مشکل در جستجوی راه های دیگر شده اند.

ثریا دلیل وزیر صحت عامه به روز سه شنبه به خبرنگاران در کابل گفت که در نظر دارند تا ادویهء را جهت جاگزینی مواد مخدر به معتادین معرفی نمایند.

« ما مطالعات را انجام دادیم که چگونه برنامه های داشته باشیم که موثریت بیشتر داشته باشد یکی از این جاگزین ها مشتقات تریاک است. ما یک آزمایش به راه انداختیم که متیادون یا ادویه جاگزین مواد مخدر را به 71 یکنفر به مدت دو سال دادیم تا دیده شود که عمل کرد چگونه خواهد بود و آیا در محیط افغانستان مساعد است یا نه. »

به گفته خانم دلیل این برنامه معاوضوی یا جاگزین شامل سه نوع ادویه یعنی میتادون، بیوپروفین و شربت تریاک می باشند.

وزارت صحت عامه می گوید، که به اساس سروی که در سال 2009 از سوی دفتر جرایم سازمان ملل متحد صورت گرفته است یک میلیون نفر در افغانستان معتاد به مواد مخدر می باشند.

در عین حال صالح محمد سلجوقی عضو کمیسیون صحت ولسی جرگه می گوید که در ضمن تداوی جاگزینی باید بیشتر متوجه مداوا اجتماعی معتادین در کشور شد.

« با آخرین چاره که دنیا سنجیده است که به تداوی معاوضوی همه قناعت کنیم. پالیسی های تطبیقی و میکانیزم های موثر را باید بدون شک جستجو کنیم. به غیر از استفاده این شیوه راهی دیگر وجود ندارد، در ضمن آن صد درصد متوجه تداوی های روانی و بستر سازی های اجتماعی برای معتادین باشیم. »

پیش از این نیز وزارت صحت عامه کشور از راه اندازی برنامه ها به هدف کاهش اعتیاد به مواد مخدر سخن زده اند اما دیده می شود که این تدابیر تاکنون موثر نبوده است.

به اساس گزارش ها طی سال های اخیر سطح اعتیاد به مواد مخدر رو به افزایش بوده است.
XS
SM
MD
LG