لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

فرار سربازان افغان مشکل دیگری در راه ستراتیژی امریکا


فراریان از صفوف قوای امنیتی افغان در مورد فساد اداری در بین صاحب منصبان، کیفیفت پائین مواد خوراکی، نبود تجهیزات نظامی، بی تفاوتی در ساحه حفظ الصحه و تهدید طالبان به خانواده های خود سخن می گویند. به نوشته روزنامه نیویارک تایمز یکی از دلایل واقعی فرار شاید این باشد که آنها به توانائی اردوی افغانستان علیه شورشیان بعد از خروج قوای محارب خارجی از این کشور، اعتماد ندارند.

اکنون علاوه بر تمام این مشکلات، حملات سربازان افغان بر همتایان خارجی آنها و جلوگیری از رخنه کردن مخالفین در صفوف اردو سبب شده است که مراحل استخدام سربازان به قوای نظامی هم مشکلتر شود.

دگروال اکبر ستانکزی، صاحب منصب بلند رتبه در مرکز استخدام سربازان اردو، در جبهه اول این مشکل قرار دارد. در شش ماه اخیر تیم 17 نفری او بعد از مصاحبه با مراجعین بیش از 960 عریضه شمول به اردو را رد کرده اند.

به گفته آقای ستانکزی قاچاقبران مواد مخدر می خواهند برای تامین منافع خود به قوای نظامی داخل شوند، دشمنان به نوبت خود می خواهند در صفوف اردو رخنه کنند، کسانی که از زندان رها شدند برای پیدا کردن کار به اردو می آیند. اما به گفته آقای ستانکزی استخدام مانند یک ماشین است که شما نمی توانید آنرا متوقف بسازید و در همین مدت 30 هزار نفر تازه به قوای نظامی داخل شده اند.

روزنامه نیویارک تایمز هم می نویسد که با وصف این مشکلات مرحله استخدام بخوبی پیش می رود و حتی سریعتر از تقسیم اوقات می باشد.

به گفته جنرال ابراهیم احمدزی معاون مرکز استخدام اردو، تعداد زیاد مردم برای داخل شدن به اردو میل دارند و سهمیه استخدام ماهانه 5 هزار نفر می باشد. به گفته جنرال احمد زی آنها در مورد جلب جوانان بیشتر به اردو تشویش ندارند، بلکه نگرانی آنها گرفتن 4 عشاریه یک ملیارد دالر پولی می باشد که ناتو سالانه برای تمویل مصارف نظامی افغانستان می پردازد.

روزنامه نیویارک تایمز در دوام مطلب خود مصاحبه ها را با 10 نفری که از صفوف اردو فرار کرده اند، به نشر رسانده است که هریک در مورد مشکلات جداگانه در صفوف اردو صحبت می کنند.

امریکا از افغانستان خواسته است که فرار از اردو را جنایت خوانده و فراریان را مجازات کند، اما به نوشته روزنامه فراریان در افغانستان کاملاً آزاد می گردند، و حتی وقتی که بکار دیگر مراجعه می کنند، به وضاحت می گویند که چند وقتی در اردو کار کرده و آنرا جز تجربه خود می شمارند.

به هر حال به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، در مراکز اردوی افغانستان دورنمای توانائی اردوی این کشور بعد از سال 2014 که قوای محارب امریکا افغانستان را ترک خواهند کرد، تشویق کننده نمی باشد.

به گفته دگروال ستانکزی خبر خروج قوای خارجی، معنویات اردوی افغانستان را ضعیف ساخته و معنویات دشمن را بلند برده است. آقای ستانکزی بخاطر واضح صحبت کردن در این مورد، ابراز تاسف می کند، ولی می گوید، اگر جامعه بین المللی بار دیگر افغانستان را رها نماید، آنها توان مقاومت را نخواهند داشت.

در چنین حالت روزنامه نیویارک تایمز می نویسد که اگر معنویات و مشکلاتی که امروز در اردوی افغانستان وجود دارد، حل نشود، بدون شک این عمل بر ستراتیژی خروج قوای امریکا از افغانستان هم بی تاثیر نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG