لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

اردوی ملی در شمال افغانستان، امبولانس هوایی ضرورت دارد


تیم صحیه وزارت دفاع ملی در شمال افغانستان خواهان تجهیز امبولانس های هوایی صحی اند و می گویند، نبود آن جان سربازان مجروح را اکثراً با خطر مواجع می سازد.

جنرال سلطان گل طوطاخیل قوماندان ساحوی صحیه قول اردوی 209 شاهین در شمال افغانستان می گوید، با تسلیم گرفتن مسوولیت های امنیتی از نیروهای خارجی در شمال مکلفیت های آنها نظر به گذشته بیشتر است و باید تمام مجروحین و مریضان اردو را دوکتوران افغان تداوی نمایند.

وی می گوید، ساحه مسوولیت آنها در 9 ولایت شمال است و یک شفاخانه 100 بستری در مرکز این قول اردو در شهر مزارشریف موجود است و به همین دلیل باید مجروحین را از هشت ولایت دیگر به این شفاخانه غرض تداوی انتقال دهند که این کار در وسایط زمینی غیر ممکن است و باید برای آنها امبولانس های صحی هوای آماده شود تا به صورت عاجل به مجروحین رسیده گی شود.

« مسوولیت های امنیتی را در چند ولایت ما به دوش گرفتیم و این پروسه جریان دارد. فعلاً ما احساس می کنم که باید کمک های صحی را سریع تر سازیم و ضرورت است تا تخلیه خود را توسعه دهیم یعنی ما چگونه باید مجروحین را از ساحه تخلیه نمایم و این کار به قوای هوایی ضرورت دارد تا ما بتوانیم مجروحین و مصمومین خویش را به مراکز صحی انتقال دهیم. »

قوماندان صحیه اردو در شمال می گوید، در گذشته وقتی سرباز اردو ملی افغان مجروح می شد به صورت عاجل توسط نیروهای هوایی سربازان آیساف برای تداوی انتقال می شد و اکنون که ما مسوولیت را می گیریم باید تجهیز باشیم تا مانند آنها خدمات صحی را ارایه نمایم. »

در همین حال جنرال جمال الدین سعیدی سرپرست قول اردو 209 شاهین می گوید، در چند سال گذشته به اندازه کی لازم بود کشورهای کمک کننده بخش های مختلف آنها را اکمال نه نموده است.

وی می گوید، با در نظر این مشکل آنها اکنون در بخش صحیه ضرورت دارند تا برای پیش برد امور صحی پروگرام هم آهنگی میان دوکتوران بخش ملکی و نظامی را روی دست گرفته تا بتوانند در زمان ضرورت های عاجل از آنها کمک خواسته و با آنها نیز کمک بل مثل نمایند.

« بعد از این داکتر صاحبان ملکی و نظامی در ساحه مسوولیت قول اردوی 209 شاهین در شمال افغانستان روزانه تبادل اصلاحات می کند و از متخصصین که در هردو بخش مانند داخله اورتوپیدی استفاده می نماید ما پرسونل فراوان در شمال داریم و وقتی که هم آهنگی موجود باشد تمام مشکلات مان را خود ما حل می توانیم. »

جنرال سلطان خیل قوماندان صحیه قول اردو می گوید، آنها یک شفاخانه ساحوی در ولایت فاریاب را در چند روز گذشته با تمام تجهیزاتش از نیروهای خارجی تسلیم گرفته و اکنون در آن ولایت خدمات صحی که توسط نیروهای خارجی انجام می شد اکنون آنها این کار را به صورت نارمل انجام میدهد.

قول اردوی 209 شاهین در 9 ولایت شمال همین اکنون دارای یک شفاخانه صد بستر و سه کلینیک در ولایات مختلف است که در 9 ولایت خدمات صحی را برای اردو ارایه می نماید.


عبدالطیف سهاک
XS
SM
MD
LG