لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

آیساف: خروج نیروهای بریتانیایی، بر امنیت افغانستان تاثیر منفی ندارد


جنرال گونترکتس سخنگوی نیروهای آیساف در کابل
جنرال گونترکتس سخنگوی نیروهای آیساف در کابل
آیساف می گوید، خروج عساکر بریتانیایی از افغانستان بر اساس توافقات قبلی انجام می شود و این مساله یک روند عادی است.
در حالی که نگرانی ها از افزایش ناامنی ها در افغانستان هر روز بیشتر شده می رود، آیساف خروج نیروهای بریتانیایی از این کشور را بی تاثیر می داند.

جنرال گونترکتس سخنگوی نیروهای آیساف به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، جامعهء جهانی در چندین کنفرانس جداگانه تعهدات قوی نظامی و مالی را با حکومت افغانستان انجام داده است و حتی پس از سال 2014 آنان افغان ها را تنها رها نمی کنند، وی اظهار داشت:
« من می توانم برای شما تعهد بسپارم، چون ما می دانیم که نیروهای امنیتی افغان از توانایی های خوب برخور دار شده اند و جامعهء جهانی در کنفرانس های شیکاگو و توکیو تعهدات قوی و روشن با حکومت افغانستان کرده اند، پس این موضوعات نشان می دهد که افغانستان پس از سال 2014 یک حکومت مقتدر و سرپا خواهد داشت.»
آقای کتس همچنان تاکید کرد که خروج عساکر بریتانیایی یک بخش از پروسهء سپردن انتقال مسوولیت ها از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان می باشد.

روز گذشته بریتانیا اعلان کرد که در سال آیندهء میلادی هزاران عسکرش را از افغانستان خارج می کند.

اما وزیر دفاع بریتانیا نگفته است که به چه تعداد عساکر بریتانیایی تا ختم سال 2013 میلادی از افغانستان خارج خواهند شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از فلیپ هاموند می نویسد، لندن همچنان پلان دارد تا اخیر امسال حدود 500 عسکر بریتانیایی را از افغانستان خارج کند.

در همین حال شماری از کارشناسان افغان، وضعیت امنیتی افغانستان را شکننده دانسته، می گویند:
«مقام های بریتانیا باید تصامیم شان را بر اساس وضعیت امنیتی افغانستان اتخاذ کنند.»

همچنان این کارشناسان خروج نیروهای بریتانیایی را از افغانستان یک خطر و زمینه برای افزایش نا امنی ها در آن کشور می دانند.
این نگرانی ها در حالی مطرح می شود که بر اساس توافق قبلی میان حکومت افغانستان و ناتو، نیروهای بین المللی تا پایان سال 2014 میلادی به طور کامل این کشور را ترک خواهند کرد.

هر چند حکومت افغانستان از این تصمیم جامعهء جهانی استقبال می کند، اما تاکید دارد که نیروهای بین المللی باید قبل از ترک افغانستان، نیروهای امنیتی افغان را با وسایل نظامی مجهز بسازند.
یکی از مشکلاتی که هم اکنون مقام های افغان به آن اشاره می کنند، عدم مجهز بودن نیروهای امنیتی افغانستان با سلاح های ثقیله می باشد.
XS
SM
MD
LG