لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

معصوم ستانکزی می گوید، در تلاش های صلح پیشرفت شده است


محمد معصوم ستانکزی عضو شورای عالی صلح افغانستان
محمد معصوم ستانکزی عضو شورای عالی صلح افغانستان
ظاهراً به نظر می رسد که تلاش های شواری عالی صلح برای مصالحه با طالبان در یک بن بست گیر مانده است.

اما محمد معصوم ستانکزی یک عضو این شورا از پیشرفت های تازه در مورد مذاکرات صلح با مخالفان مسلح دولت سخن می گوید.

معصوم ستانکزی که در هنگام حمله بالای برهان الدین ربانی، رییس سابق شورای عالی صلح سال گذشته به شدت زخمی شد می گوید، در تلاش های صلح «پیشرفت شده است»، اما وی نگفت که چه پیشرفت صورت گرفته است.

ستانکزی تایید کرد که در «پشت پرده» فعالیت های برای آغاز مذاکرات صلح صورت گرفته، اما در بارهء این فعالیت ها نیز با جزییات سخن نگفته است.

پس از آنکه در ماه سپتامبر سال گذشته، طالبان در یک حملهء انتحاری برهان الدین ربانی را به قتل رسانیدند، مذاکرات صلح به حالت تعلیق در آمد.

دراین حملهء انتحاری، معصوم ستانکزی به شدت زخمی شد و حس شنوایی یک گوش اش را از دست داد.

معصوم ستانکزی تازه به حیث مشاور ارشد رییس جمهور حامد کرزی و رییس دارالانشای شورای عالی صلح به وظیفه برگشته است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، ستانکزی به گروهی از خبرنگاران خارجی که در یک سفر تنظیم شده توسط ناتو به افغانستان رفته اند گفته است، به حل بحران افغانستان از طریق یک راه سیاسی امید وار است، اما نمی داند که تا سال 2014 توافقی درین زمینه صورت خواهد گرفت، یا خیر!؟
سال 2014 زمانیست که نیروهای جنگی ناتو افغانستان را ترک خواهند کرد و مسوولیت های امنیتی این کشور را نیروهای افغان به دوش خواهند گرفت.

معصوم ستانکزی گفته است "تعیین یک چوکات زمانی کار دشواریست".

اما به باور وی جناح های درگیر«گاهی شاید به خاطر آنکه زیر فشار زمان قرار گرفته اند، به توافقی برسند. همچو فشارها می تواند مردم را متحد سازد.»

ستانکزی روی این نکته نیز تاکید کرد که نیاز به مذاکرات جداگانه با شبکهء حقانی نیست، زیرا به باور او جنگجویان شبکهء حقانی «خود را بخشی از گروه طالبان می پندارند.»
XS
SM
MD
LG