لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

بر گشت و گذار مهاجرین افغان در شهر ایبت آباد پاکستان قیودات وضع شده است


شمار زیاد از مهاجرین افغان از برخورد نادرست حکومت ایالتی خیبر پشتونخوا شکایت نموده می گویند که در این اواخر با گذشت هر روز مهاجرین افغان با مشکلات جدید در این ایالت روبرو می شوند.

مهاجرین افغان که در منطقهء ایبت آباد زندگی می کنند، می گویند که از چند روز بدین سو حکومت ایالتی بر گشت و گذار آنها قیودات وضع کرده است.

عدهء از مهاجرین افغان در صحبت تلیفونی که با رادیو آزادی داشتند گفتند، مسوولین امنیتی در محل با نشر اعلامیهء از مهاجرین افغان خواستند تا دو ماه آینده یعنی ختم سال جاری از گشت و گذار در مربوطات ایبت آباد خودداری کنند در غیر آن با برخورد قانونی مواجه خواهند شد:

« نام من تازه الدین است، تقریباً سی سال می شود در اینجا آمده و در کمپ زندگی می کنیم، حدود ده روز پیش همین اعلان را در اخبار دیدم و از مردم هم شنیدم که افغان ها برای دو ماه در ایبت آباد و مناطق اطراف آن از گشت و گذار ممنوع شده اند و حالا سه روز می شود که هر افغان را که در مربوطات ایبت آباد ببینند دستگیر می کنند و حتی از بسیاری پول هم گرفته اند. مهاجرین افغان در این منطقه با مشکلات زیاد رو برو اند، اگر اسناد داشته باشند یا نداشته باشند، مورد اذیت قرار می گیرند.»

« حاجی سید عمر استم، تقریباً 33 سال است که در اینجا زندگی می کنیم، مهاجرین گشت و گذار نمی توانند، اگر جای هم برویم با بسیار ترس و خوف. وضع قیودات بر گشت و گذار خلاف قوانین بین المللی است و ما مهاجرین کارت قانونی داریم تا ختم آن حق داریم آزادانه گشت و گذار کنیم.»

مانند دیگر نقاط پاکستان، هزاران مهاجر افغان در ایبت آباد زیست دارند، ایبت آباد یکی از مناطق تفریحی پاکستان است که اسامه بن دلان قبل از کشته شدن اش چندین سال را در آنجا سپری نموده بود.

سید امتیاز شاه مسوول عالی رتبهء دولتی در محل، در صحبت که با رادیو آزادی داشت وضع قیودات بر گشت و گذار مهاجرین افغان را تایید کرده گفت: این فیصله را حکومت بنابر بعضی دلایل امنیتی نموده است:

« وضع قیودات بر گشت و گذار مهاجرین افغان در حقیقت این طور است که برای دو ماه داخل شدن افغان ها در مربوطات ایبت آباد ممنوع اعلان شده البته افرادیکه از قبل اینجا بود و باش دارند، آنها می توانند به زندگی عادی شان ادامه بدهند. این تصمیم را حکومت بخاطر اتخاذ کرده که تا دو ماه دیگر بعضی برنامه های نظامی را پیشرو داریم و برای اینکه کدام مسالهء امنیتی رخ ندهد این فیصله صورت گرفته است.»

اگر چه امتیاز شاه می گوید این فیصله در مورد آن عده مهاجرین که فاقد اسناد و مدارک دولتی اند گرفته شده، ولی مهاجرین افغان می گویند حتی با داشتن کارت هویت نیز از سوی پولیس اذیت شده و در زندان انداخته می شوند.

با آنکه مهاجرین افغان تا ختم سال 2012 میلادی اجازهء اقامت را در پاکستان دارند، اما با آن هم از چندی بدین سو حکومت ایالتی خیبر پشتنخوا با بهانه های مختلف تصامیم گوناگون را در مورد مهاجرین افغان اتخاذ کرده نموده است.

قطع شدن برق در کمپ های مهاجرین، اذیت و آزار از سوی پولیس و رد مرز شدن آن مشکلات اند که مهاجرین افغان از ماه آگست سال جاری تا اکنون با آن مواجه می باشند.


فرشته نگاه رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG