لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

«تغییر نام پوهنتون تعلیم و تربیه در مغایرت با قانون اساسی می باشد»


نهاد های جامعهء مدنی خواهان پایان دادن به مشکل محصلین پوهنتون تعلیم و تربیه که اکنون به نام شهید صلح برهان الدین ربانی مسمی شده، گردیدند.

مرکز هماهنگی این نهاد ها به روز شنبه در یک نشستی خبری در کابل از حکومت افغانستان خواهان تغییر دوبارهء نام این پوهنتون به اسم قبلی اش شد.

به دنبال تغییر نام پوهنتون تعلیم و تربیه به نام شهید صلح برهان الدین ربانی، میان محصلین این پوهنتون اختلافات فکری به میان آمده است.

شماری از محصلین می گویند که این پوهنتون از سه هفته بدین سو به میدان رقابت های سیاسی میان جوانان مبدل شده و بر علیه یک دیگر تبلیغ می کنند.

در همین حال مرکز هماهنگی جامعهء مدنی از حکومت افغانستان می خواهد تا به این مشکل پایان ببخشد و نگذارد پوهنتون به یک محل سیاست مبدل گردد.

حیات الله حیات رییس این مرکز به روز شنبه در یک نشست خبری مشترک با شماری از استادان و محصلین این پوهنتون گفت که اقدام حکومت مبنی بر تغییر نام این پوهنتون در مغایرت با قانون اساسی کشور می باشد:

« فضای پوهنتون را خشونت گرفته است، محصلین با هم درگیر اند، دست بعضی محصلین شکسته است و بعضی این ها دست پولیس را شکسته اند، و این همه صرف به خاطر تصمیم رییس جمهور کرزی و دلخوشی یک شخص صورت گرفته است. رییس جمهور می خواهد دل آنها را به دست بگیرد و در بعضی از معاملات سیاسی حمایت اش را داشته باشد.

رییس جمهور اعتراف می کند که مشورهء لازم نکرده و این تصمیم اش درست نبوده اما بخاطر تغییر این نام هیچ اقدامی نکرده است. مرکز هماهنگی جامعهء مدنی از این نگران است که خدای ناخواست میان محصلین مشکلات بیشتر شود و دامنهء این مشکلات به پوهنتون های دیگر کشور سرایت کند.»


در این نشست خبری مرکز هماهنگی نهاد های جامعهء مدنی و محصلین پوهنتون تعلیم و تربیه با نشر اعلامیه های جداگانه از حکومت افغانستان خواهان تغییر دوبارهء نام این پوهنتون شدند.
نظیفه یک تن از محصلین پوهنتون یاد شده به نمایندگی از محصلین اعلامیه را به خوانش گرفت و از حکومت خواست تا به تقاضای آنان جواب مثبت بدهد:

« تغییر نام پوهنتون تعلیم و تربیه به نام شهید صلح برهان الدین ربانی در مغایرت با قانون اساس کشور است. ما مکرراً و به گونهء جدی از رییس جمهور کشور می خواهیم با احترام به قانون اساسی و خواست محصلین دوباره نام این پوهنتون را به اسم قبلی اش مسمی بسازد.»

در پیوند به تغییر نام پوهنتون تعلیم و تربیه به نام شهید صلح برهان الدین ربانی محصلین این پوهنتون از سه هفته بدین سو دست به اعتصاب درسی زدند و مظاهره کردند.

حتی این محصلین با رییس جمهور کرزی و صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح نیز دیدار کردند و از آنان خواهان تغییر دوباره نام این پوهنتون شدند.

اما دیده می شود که اعتراضات این محصلین به جز اخلال درس و سیستم تدریس در این پوهنتون، نتیجهء دیگر در پی نداشته است.

اما معترض می گویند تا زمانی که حکومت به خواست آنان توجه نکند، به تظاهرات شان ادامه می دهند.
XS
SM
MD
LG