لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

شاگردان اناث معارف هرات حمایت شان را از ملاله یوسفزی اعلان کردند


به دنبال حملهء طالبان مسلح بالای ملاله یوسفزی در پاکستان، شاگردان اناث معارف هرات حمایت شان را از وی اعلان کردند.

ملاله یوسفزی از سوی دختران معارف افغانستان حمایت می شود، کشوری که تا اکنون خودش در آتش خشونت علیه زنان می سوزد.

شعار های به زبان های ملی افغانستان دری و پشتو و زبان انگلیسی به حمایت از ملاله یوسفزی در دستان دختران مکاتب شهر هرات حمل می شد.

شاگردان بخش اناث ریاست معارف به خاطر آنچه تلاش های حقوق بشری که این دختر نسبتاً خورد سال پاکستانی انجام داده است، با وی هم صدا شدند:
« ما به فعالیت ها و تلاش های بشر دوستانهء ملاله افتخار می کنیم، امید زنانی که حق شان پایمال می شود به مانند ملاله به دفاع از حقوق شان بپردازند.
به ما هیچ فرق ندارد که ملاله تبعهء پاکستان است به ما مهم این است که او یک دختر است و باید حق اش داده شود. ما به این خاطر اعتراض کرده ایم که خشونت های که حالا علیه زنان صورت می گیرد، خاتمه یابد.
ملاله یوسفزی با همان سن کم که داشت، همیشه از زنان و دختران حمایت می کرد.»


زینب سادات یک تن از معلمین هرات وضعیت زنان در کشور های در حال جنگ را دشوار خوانده می گوید، زنان در همچو کشور ها قربانی حوادث گوناگون می شوند.

وی گفت: وقتی یک زن ندای آزادی سر می دهد، ضرورت است تا همه زنان در هر جای و موقف که دارند با وی هم صدا شوند:
«با وجودیکه مشکلات میان کشور ما و پاکستان وجود دارد و شاگردان ما نیز از آگاهی سیاسی برخور دارند، با آن هم وقتی یک دختر از داخل کشور پاکستان ندای آزادی سر می دهد همه دختران مکاتب در داخل افغانستان با او هم صدا می شوند و از او حمایت می کنند.»

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز حملهء طالبان مسلح بالای این دختر خرد سال فعال حقوق بشر را محکوم کرده است.

در اعلامیهء مطبوعاتی که از سوی دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان منتشر شده، به نقل از رییس جمهور کرزی آمده است: افرادی که دست به چنین اعمال می زنند، با پیشرفت مردم دو طرف خط دیورند دشمنی دارند.

شاگردان اناث معارف افغانستان در حالی از ملاله یوسفزی حمایت می کنند که هنوز وضعیت زنان در کشور شان نگران کننده است.

به اساس گزارش های منتشره شده از سوی نهاد های مدافع حقوق زنان در افغانستان، سالانه شماری زیاد از زنان به خاطر مشکلات گوناگون قربانی می شوند.

شاهپور صابر
XS
SM
MD
LG