لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

مردم مزارشریف از بلند رفتن نرخ تیل و گاز شکایت دارند


باشنده گان و دریوران در شهر مزارشریف از بلند رفتن قیمت تیل و گاز شکایت دارند، اما مسوولان ادارهء مواد نفتی می گویند بعد از شانزده سال واردات مواد نفتی از راه آب آغاز شده و بالای قیمت این مواد تاثیرمثبت خواهد داشت.

باشنده گان مزارشریف می گویند، در چند روز گذشته فی کیلو گاز مایع بیش از ده افغانی افزایش یافته است اما دولت مانند گذشته از کنترول نرخ ها عاجز است.

آنها می گویند، پیش از این که زمستان برسد باید دولت نرخ تیل و گاز مایع را کنترول نماید تا مانند سال های گذشته مردم با مشکل روبه رو نشوند.

چند تن از موتر داران و شهروندان شهر مزارشریف در مورد گفتند:

«اسم من نجیب الله یکی از تکسی رانان شهر مزارشریف استم، خواهش ما همین است که تیل قیمت شده و هر کس به نوبت خود نرخ می ماند و هیچ کنترول نمی شود.»

«هیچ پرسان نیست، نرخ ها باید کنترول شود، بازار آزاد گفته هر تاجر خودش قیمت گذاری می کند. اینطور که است باید غریب در شهر مزارشریف زندگی نکند، تمام چیز پیش تاجران است.»

« تیل قیمت شده است، صد یا دو صد افغانی که پیدا می کنیم می رویم خانه، اگر کرایه را بلند کنیم سر و صدای مردم بالا می شود.»


در همین حال مسوولان ادارهء مواد نفتی شهرک بندری حیرتان می گویند، بعد از شانزده سال اولین کشتی مواد نفتی در شهرک بندری حیرتان لنگر انداخت که 350 تن تیل را به این بندر انتقال داده است.

محمد صابر زهیر رییس ادارهء مواد نفتی و گاز مایع حیرتان می گوید، بعد از تلاش های زیاد آنها توانستند تا شرکت های کشتی رانی ازبکستان را وادار نمایند تا مواد نفتی تاجران افغان را به این بندر انتقال دهند.

به گفته وی، قرار است که 300 هزار تن مواد نفتی که از جانب دولت افغانستان از کشور روسیه خریداری شده نیز از راه آب وارد شود که نسبت به انتقالات خط ریل و موتر کرایه کمتر بالای این مواد خواهد آمد و این کار در کاهش نرخ تاثیر مثبت دارد.

در همین حال قاضی نجیب الله رییس شهر بندری حیرتان می گوید، همین اکنون روزانه بیش از بیست واگون تیل و گاز از کشور های خارجی وارد افغانستان می شود.

وی به مردم اطمینان می دهد که در نرخ مواد نفتی تغییرات لازم به میان خواهد آمد:

« اضاقه تر از 300 واگون تیل طیاره پطرول و دیزل موجود است و همه روزه بیست واگون دیگر وارد می شود من منحیث خدمت گار مردم اطمینان می دهم که در زمستان هیچ گونه کمبود تیل نخواهد بود.»

واردات مواد نفتی و گاز مایع در چند سال اخیر از کشور های همسایه از طریق واگون های ریل صورت می گرفت که همواره تاجران از تکس و کرایه بیشتر بالای این مواد توسط کمپنی های خط ریل شکایت داشتند.

اما اکنون این تاجران آغاز دوباره مواد نفتی را از طریق دریا آمو یک اقدام نیک می خوانند و می گویند، وقتی کرایه انتقال کم باشد بالای نرخ تیل تاثیر خواهد نمود.

عبدالطیف سهاک
XS
SM
MD
LG