لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

گفتگو برای دریافت راه حل مشکلات ترانزیتی، با پاکستان جریان دارد


انور الحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان
انور الحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان
وزیر تجارت و صنایع افغانستان می گوید، گفتگو برای حل مشکلات انتقال اموال تجارتی افغان از طریق پاکستان، مطابق قرارداد ترانزیتی میان دو کشورجریان دارد.

وزیر تجارت و صنایع افغانستان می گوید که مشکلات ترانزیتی تاجران افغان با پاکستان تا حدی حل شده اند.

انوارالحق احدی که دیروز در یک نشست خبری در شهر جلال آباد صحبت می کرد گفت، پاکستان در طی یک سال گذشته برای پیاده کردن قرارداد ترانزیتی یعنی آپتا آمادهء گفتگو نه بود و مقامات پاکستانی اکنون حاضر شده اند تا در این مورد به بحث بپردازند. او گفت: «ما به نشست های مشترک خویش آغاز کرده ایم.»

وی در ادامه افزود:
«اولین بحث اجلاس اپتیکا دایر شد. اپتیکا اجلاس است که در آن برای عملی کردن قرارداد آپتا، هر شش ماه میان ماموران وزارت تجارت افغانستان و پاکستان برگزار می شود و در آن مشکلات شان را مطرح می کنند. متاسفانه پاکستان در این مورد تعلل نموده و حاضر به این اجلاس نبود و اکنون خوب است که جانب پاکستان به این نشست حاضر شده و اولین نسشت ما در اسلام آباد دایر شد و اجلاس بعدی آن امروز و فردا دوام خواهد کرد.»

انوار الحق احدی می گوید، زمانیکه تاجران افغان اموال شان را داخل پاکستان می نمایند، باید مقدار پول را به طور ضمانت بگذارند و آن وقت که اموال شان از سرحد رد شد، می توانند پول شان را دوباره بدست بیاورند.

انورالحق احدی می گوید، مشکل بیمهء اموال هنوز به جای آن باقی است:

« فعلاً ما به این توافق رسیده ایم که آنها برای حکومت ما و برای موتر های ما یک ضمانت خط بدهند و ما موتر های آنها را تضمین می کنیم. قبل از این آنها اصرار می کردند که تاجران ما تضمین بانکی داشته باشند. اما به خاطر که قیمت تمام می شد، ما این موضوع را نه پذیرفتیم. این دو مشکل تقربیاً حل شده اند.لیکن موضوع بیمه باقی مانده است. هر چند وزارت های خارجه و تجارت پاکستان با من در این مورد موافقه کرده اند و این موضوع انشالله در همین اجلاس درج سند خواهد شد و به حل آن دست خواهیم یافت. با حل این موضوع مشکلات ترانزیتی تاجران ما نیز رفع خواهند شد.»

در قرارداد ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان آمده است که افغانستان می تواند اموال تجارتی خود را از طریق پاکستان به هند و چین انتقال دهد.

هر چند پاکستان تا اکنون اموال تاجران افغان را از شهر پشاور پیشتر اجاره نه داده است. اما گفته می شود اموال تجارتی این کشور به طور منظم افغانستان را عبور کرده به کشور های آسیای میانه انتقال می یابند.
XS
SM
MD
LG