لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

«وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان قصد خفه کردن آزادی بیان را ندارد»


جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
مقام های این وزارت می گویند که طرحی را به تازه گی در خصوص فعالیت رسانه ها در کشور تهیه کرده و به اداره امور و دارالانشای شورای وزیران فرستاده اند.

هر چند تا حال در مورد این طرح وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان جزییات بیشتر داده نشده است، اما گفته می شود که در آن عمدتاً تاکید شده است که رسانه ها باید در نشرات شان منافع ملی و قوانین نافذه کشور را در نظر گیرند.

انتظار می رود این طرح پس از بحث و تصویب شورای وزیران به اجرا گذاشته شود.

جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هدف از این اقدام آنان وضع محدودیت در کار رسانه ها نمی باشد:

« این طرح را ارسال کردیم به ادارهء امور و این برخواسته از توقع رییس جمهور کشور بود.
جزییات دقیق آن را بعداً با شما شریک می سازیم اما خطوط اساسی اش این است که نشرات رسانه های ما باید در جهت منافع ملی کشور باشد.
وزارت اطلاعات و فرهنگ هر گونه تدابیری را که اتخاذ می کند به طور قطع قصد خفه کردن آزادی بیان را ندارد.»


تا حال به درستی روشن نیست که این طرح وزارت اطلاعات و فرهنگ چه زمانی به نشست کابینه حکومت این کشور پیشکش خواهد شد.

اما گزارش های موجود است که ادارهء امور و دارالانشای شورای وزیران تصمیم دارد که این طرح را قبل از ارایه به اجلاس کابینه، به نظر خواهی بگذارد.

در این حال، اتحادیهء ملی ژورنالیستان افغانستان می گوید که تهیه این طرح از جانب وزارت اطلاعات و فرهنگ، بخشی از تلاش های حکومت در زمینهء محدود ساختن فعالیت رسانه ها است.

فهیم دشتی رییس اجرایی این اتحادیه در مورد گفت:

« به نظر می رسد که حکومت افغانستان از حالا تا سال 2014 و انتخابات ریاست جمهوری یک روند و تلاش های تازه را برای محدود سازی رسانه ها به راه انداخته است که تهیه یک طرح از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ هم بخشی از همین روند است.
به باور ما به اساس قانون رسانه های همگانی افغانستان، وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور صلاحیت تهیه چنین طرحی را ندارد.»


رییس جمهور کرزی در نشست کابینه افغانستان به تاریخ ده میزان سال روان شمسی، گفت که شماری از رسانه ها خلاف منافع ملی و وحدت ملی در کشور فعالیت می کنند.

در این اجلاس، وزارت اطلاعات و فرهنگ موظف گردید تا در ارتباط به آنچه حکومت افغانستان تبلیغات مغشوش کننده رسانه ها می خواند اقدامات لازم و فوری را روی دست بگیرد.

اما این اظهارات و تصمیم حکومت افغانستان عکس العمل های نهاد های خبرنگاری و برخی احزاب سیاسی را به دنبال داشت.

حزب حق و عدالت افغانستان می گوید که حکومت زیر نام منافع ملی در صدد وضع یک سلسله محدودیت ها بر کار رسانه ها در این کشور است.

اما وزارت اطلاعات و فرهنگ این حرف ها را رد می کند.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG