لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

«در سیستم محافظتی عساکر امریکایی از مواد منفجره، نارسایی های وجود دارد»


یک مقام امریکایی که مسوول مصارف امریکا در افغانستان می باشد، می گوید که سیستم محافظتی قوای امریکا برای جلوگیری از جابجا شدن مواد انفجاری در افغانستان کامل نیست و نارسایی های زیاد دارد.

مفتش عمومی مصارف بازسازی امریکا در افغانستان جان سوپکو به قوماندانان این کشور هشدار داده است که سیستم موجوده برای حفظ عساکر امریکایی از بمب های کنار سرک و دیگر مواد انفجاری در افغانستان غیر کامل و با خالیگاه همراه می باشد.

جان سوپکو در یک مکتوب عنوانی قوماندانان امریکایی که دیروز نشر شد، همین طور گفته است، یک شرکت افغان که قرارداد جابجا نمودن 125 واحد این سیستم را در افغانستان به عهده گرفته بود، در بسیاری جا ها یا کار را نیمه تمام گذاشته و یا کیفیت کار آن خیلی ضعیف می باشد.

این سیستم از وسایل آهنین عبارت می باشد که در زیر پل ها و یا پلچگ ها در شاهراه ها جابجا می شوند، تا شورشیان نتوانند مواد انفجاری را در این جا ها، جابجا نمایند.

سوپکو در نامهء خود که بیشتر یک زنگ خطر می باشد، به قوماندانان امریکایی گفته است، با در نظر داشت افزایش خطر روز افزون مواد انفجاری به سربازان امریکایی در افغانستان، در باره این نارسایی به آنها معلومات داده و می خواهد که در این ساحه گام های فوری برداشته شود و به افراد مربوطه معلومات عاجل داده شود.

این مکتوب روز چهارشنبه به قوماندان عمومی قوای امریکا و ناتو در افغانستان جنرال جان الن، قوماندان امریکا در شرق میانه و قوماندان قوای مرکز امریکا جنرال جیمز ماتیس فرستاده شده است.

آقای سوپکو گفته است، در بررسی یک قرار داد مهم 362 هزار دالری که در سال 2011 در این رابطه امضا شده است، به این نتیجه رسیده که در این قرارداد فساد وجود داشته است.

سخنگوی ادارهء مفتش عمومی مصارف بازسازی امریکا در افغانستان فلیپ لافیل گفته است، چون تحقیقات در مورد این قرارداد جریان دارد، آنها نمی توانند در حال حاضر نام شرکت مربوطه را افشا کنند.

او همین طور از سخن گفتن در این مورد که آیا این قرارداد سبب تلفات جانی در بین سربازان امریکا هم شده است، خود داری کرد.

هم اکنون این هم معلوم نیست که به چه تعداد از قراردادی ها مسوولیت چنین کار را در نقاط دیگر افغانستان به عهده گرفته اند.
XS
SM
MD
LG