لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

تاثیرات گزارش های منفی در مورد وضعیت افغانستان، بالای سرمایه گذاران


نشر گزارش های مبنی به وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان پس از سال 2014، تجار این کشور را سخت نگران ساخته است.

به دنبال نشر گزارش های منفی از سوی برخی از نهاد های غربی مبنی بر به میان آمدن بحران سیاسی در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی، تجار افغان می گویند که گزارش ها سرمایه گذاری ها را در این کشور سخت صدمه می زند.

تجار افغان همچنان می گویند، گزارش های که به تازه گی از سوی گروه بحران و اداره استخبارات آلمان به نشر رسیده، سبب خواهد شد که تاجران افغان سرمایه های شان را به خارج از کشور منتقل کنند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

« گزارش های که از طرف سازمان بحران و استخبارات آلمان ارایه شده که گویا پس از سال 2014 حکومت افغانستان سقوط می کند وضعیت ناامن می شود، این مساله بالای سرمایه گذاری تاثیر منفی دارد.
بدون شک سرمایه گذار به تشویش است وقتی که یک ادارهء معتبر بین المللی این گونه تحلیل می کند که وضعیت امنیتی خراب می شود، طبعاً سرمایه گذار این خطر را قبول نمی کند و سرمایه خود را به مناطق امن انتقال می دهد.»


به تازه گی گروه بین المللی بحران و ادارهء استخبارات آلمان گزارش های را در باره اوضاع امنیتی افغانستان به نشر رسانیده اند که در این گزارش ها گفته شده که پس از سال 2014 وضعیت امنیتی این کشور وخیم خواهد شد، و امکان دارد حکومت این کشور سقوط کند.

همزمان با نگرانی ها از بد تر شدن وضعیت امنیتی در کشور، شماری از مالکین رهنما های معاملات در کابل از کاهش خرید و فروش منازل در شهر کابل سخن می زنند.

آنان می گویند که نشر این گزارش ها و مطالب روزنامه های غربی در مورد آیندهء افغانستان سبب شده که کمتر مردم به خرید خانه و ساختمان های رهایشی علاقمند شوند.

در همین حال شماری از باشنده های شهر کابل می گویند که آنان نیز از وضعیت امنیتی آینده کشور نگران اند.

مردم کابل به این بارو اند که اگر پس از خروج نیروهای بین المللی وضعت امنیتی خراب شود، صدمهء بیشتر آن به مردم عام این کشور خواهد رسید.

حکومت افغانستان نشر این گزارش ها را به شدت رد کرده و گفت است که برخی از کشور های غربی تلاش می کنند با نشر چنین گزارش ها در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور مداخله کنند.

همچنان مقام های افغان گفته اند که نیروهای امنیتی کشور از توانایی ها خوب برخور دار اند و می توانند پس خروج نیروهای بین المللی، امنیت کشور را تامین کنند.
XS
SM
MD
LG