لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

برخی از ملا امامان در قندهار بر ضد دولت تبلیغ می کنند


قوماندان امنیهء قندهار می گوید، در چوکات یک پلان امنیتی به زودی از آن عده ملا امامان جلوگیری می کند که با پاکستان و ایران ارتباط داشته و در داخل شهر و برخی ولسوالی ها علیه دولت افغانستان تبلیغات می کنند.

پس از اینکه ولسوال دند قندهار عبدالله نازک به رادیو آزادی گفت که ملا امامان ایرانی و پاکستانی در برخی از مساجد شهر و ولسوالی ها علیه دولت افغانستان تبلیغ می کنند، قوماندان امنیهء قندهار جنرال عبدالرازق امروز به خبرنگاران گفت که این یک مشکل عمده بوده و در چوکات یک پلان امنیتی به زودی به آن رسیدگی خواهد شد:

« همه روزه آنها تبلیغات منفی می کنند. آنها اینجا آمده اند ولی خانواده های شان در آنجا در لورلایی، یا در قلعهء سیف الله، یا در نیشکی، یا در گردجنگل یا در رباط ایران به سر می برند. خانواده های شان آنجا می باشند ولی خودشان به صورت موقت اینجا امامت می کنند، یا طالب هستند و یا ملا و تبلیغات می کنند. یقیناً که هشت فیصد ملا امامان در شهر و ولسوالی ها از این نوع می باشند. ادارهء حج و اوقاف، شورای علما، امنیت ملی و ارگان های استخباراتی برای جلوگیری از چنین تبلیغات نا درست با هم کار می کنند. چنانکه در کویته و چمن همه روزه علیه دولت افغانستان تبلیغات می شود در برخی از مساجد ما هم جریان دارد.»

قوماندان امنیهء قندهار افزود که درعملیات تصفیوی هفتهء جاری در شهر و ولسوالی ها 32 نفر از مخالفان مسلح دولت کشته، شش تن زخمی و شش تن دیگر آنها دستگیرشده اند. ولی طالبان تا تهیهء این گزارش در مورد تبصرهء نکرده اند.

ولسوال دند به رادیو آزادی گفته بود که ده ها تن از ملا امامان را که علیه دولت افغانستان تبلیغ می کردند، از این ولسوالی اخراج کرده است:

« وقتی ما از آنها می پرسیدیم که شما کی هستید. می گفت من فلان استم از منطقهء فلانی. وقتیکه می پرسیدیم که تذکره دارید می گفتند نه خیر. ولی وقتیکه ازمقتدی می پرسیدیم که نام مولوی صاحب شما چیست آنها نمی دانستند یا می گفتند که آخونزاده صاحب است یا مولوی صاحب. وقتیکه ما می گفتیم شما پدر او را می شناسید می گفتند نه خیر. شما برادر و یا خانوادهء او را می شناسید می گفتند نه خیر.»
XS
SM
MD
LG