لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

جبهه ملی: نظام فعلی افغانستان عامل اصلی همهء مشکلات است


به باوری اعضای جبهه ملی افغانستان، نظام فعلی در افغانستان عامل اصلی مشکلات موجود در کشور است و باید این نظام تغییر نماید.

اعضای این جبهه خواهان نظام غیر متمرکر در کشور می باشند و به همین هدف سمیناری را برای دو روز در کابل راه انداز کرده اند.

حاجی محمد محقق یک عضوی این جبهه به روز پنجشنه در آغاز افتتاح این سیمینار گفت که حکومت افغانستان طی 10 سال گذشته در قسمت تامین عدالت اجتماعی ناکام بوده است.

« ما بدون شک امروز مشکلاتی را در کشور داریم یکی از این مشکلات انحصار قدرت در یک محدوده خاص است، دومین آن فساد است، یک حلقه معین همه چیز را انحصار کرده قدرت را، قوه اجراییه، قوه فرهنگی، و تصمیم گیری های سیاسی را، تمرکز در این عرصه ها منجر می شود به یک نظام که شبیه دیکتاتوری باشد و امروز احزاب سیاسی، ایتلاف های بزرگ ملی در روند صلح هیچ نوع نقشی ندارند. »

به اساس نظام غیر متمرکز، والیان و سایر مقام های اشد محلی از طریق انتخابات برگزیده می شوند.

در همین نشست احمد ضیا مسعود رییس جبهه ملی و داکتر عبدالله عبدالله رییس ایتلاف ملی نیز پیرامون نظام غیر متمرکز سخنرانی کرده و از آن پیشتیبانی کرده اند.

در حال حاضر نظامی حکومت افغانستان ریاستی و متمرکز می باشد و به اساس این نظام والیان و سایر مقام های ارشد محلی به خواست و صلاحیت رییس جمهور مقرر می شوند.

در هیمن حال کارشناسان مسایل سیاسی می گویند، مشکل در نظام کنونی افغانستان نیست بلکه افراد که در این نظام کار می کنند، نتوانسته اند به گونه درست کار کنند.

زبیر شفیقی یکتن از این کارشناسان:
« در شرایط کنونی نظام متمرکز مطابق قانون است اما در عمل یک نظام غیر متمرکز است والیان با مرکز دشمنی می کنند به کابینه وفادار نیستند، اگر خواست شان بود اطاعت می کنند در غیر آن نی، متاسفانه در نظام متمرکز قانون تطبیق نگردیده و در افغانستان نظام ناکام است سیستم ناکام نیست و هر فردی که می گوید سیستم ناکام است اشتباه می کند. »

به باور برخی از کار شناسان افغان، تا زمانی که افراد یک جامعه قانون پذیر وعدالت شعار نباشد نوعیت نظام مشکل را حل نمی کند.

این بار نخست نیست که جبهه ملی با نظام کنونی مخالفت می کند.

پیش از این گزارش های به نشر رسیده بود که، این جبهه در تلاش آوردن نظام فدرالی و تجزیه افغانستان می باشد.
XS
SM
MD
LG