لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

«با کاهش نیروهای بین المللی در افغانستان، تیم های باز سازی نیز کاهش می باید»


ایالات متحده امریکا و متحدین این کشور بحیث یک بخشی از تلاش ها به منظور دولت سازی و بهبود خدمات در افغانستان، صدها میلیون دالر را برای اعمار سرک ها، مکاتب، کلینیک ها و ادارات دولتی از طریق تیم های باز سازی ولایتی که در سر تاسر افغانستان مستقر شده بود، به مصرف رسانیدند. اما با کاهش نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، تعداد تیم های باز سازی نیز به تدریج کاهش می باید.

به گزارش روزنامه وال ستریت ژورنال، در ماه های اخیر، حد اقل پنج تیم بازسازی ولایتی بسته شده و قرار است فعالیت های متباقی تیم ها تا ختم سال آینده میلادی خاتمه پیدا کند. دگروال گرنت هارگروف (Grant Hargrove) که رهبری تیم های بازسازی را در ولایت ننگرهار بعهده دارد می گوید، با کاهش یافتن نیروها از افغانستان، ما هم تا حدی در حال خاتمه بخشیدن به کار پروژه ها می باشیم.

بنوشته روزنامه وال ستریت ژورنال، در سال 2010 میلادی و در اوج افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان، تیم ها بازسازی در ولایت ننگرهار، حدود 24 ملیون دالر بالای پروژه های سرک سازی، مکاتب و شفاخانه مصرف کرده اند. اما ایالات متحده تا کنون حد اقل چهار تیم بازسازی را اکثراً در ولایت لغمان و کاپیسا بسته کرده است. ژواک سرحدی سخنگوی والی لغمان به روزنامه گفته است، بسته شدن پروژه ها، اقتصاد این ولایت را شدیداً صدمه زده است. زمانی که تیم های باز سازی اینجا بود، پروژه ها بود و برای مردم کار ایجاد شده بود.

فرید محمود زی معاون اداره مستقل ارگان های محلی می گوید، زمانی که من به ولایات سفر می کنم از والی ها می شنوم که می گویند، اگر تیم های باز سازی ازین جا بروند، آنها در عقب خلای بزرگ می گذارند. اما حکومت افغانستان با امضای موافقت نامه همکاری ستراتیژیک در ماه می، به ختم فعالیت های تیم های بازسازی موافقه نمود و گفت، این ها ادارات و ساختار های موازی اند و موثریت و اعتبار موسسات محلی را ضعیف می سازند.

مقام های امریکایی و غربی می گویند، این تغییر جریان کمک ها را به ولایات صدمه می زند و شک دارند ازین که اداره های ولایتی بتوانند این خلا را پر کنند. بنوشته روزنامه، ایجاد تیم های باز سازی در آغاز هم جنجال بر انگیز بود. چنانچه گروپ های کمک رسانی بین المللی ایجاد تیم های بازسازی را باداشتن یونیفورم نظامی مورد انتقاد قرار دادند و گفتند، این تیم ها، فعالیت های آنها را به مشکلات روبرو ساخته است.

رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان به روزنامه گفته است، پایان یافتن فعالیت تیم های بازسازی نتیجه مثبت دارد، به این معنی که مردم حالا برای تهیه خدمات باید به حکومت مراجعه کنند تا به تیم های بازسازی خارجی که این خود صلاحیت و اعتبار ادارات محلی را بیشتر می سازد.
XS
SM
MD
LG