لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

جوایز نوبل در کدام بخش ها و برای کی ها اهدا می گردد؟


یک دانشمند جاپانی و یک دانشمند بریتانیوی (شینیا یاماناکا و جان گوردون) برندگان جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی امسال شدند.

آنچه که باعث شد اعضای مجمع نوبل در انستیتیوت کارولینسکای سوئدن این دو را مستحق دریافت جایزه نوبل بدانند، تحقیق بر روی بازگرداندن سلول های کامل به سلول‌های بنیادی بود.

بر اساس این تحقیقات آنها قادر شده‌اند که سلول‌های تمایز یافته را به حالت بنیادین برگردانند، در چنین حالتی سلول بنیادی می تواند به هر سلول تخصصی دیگر بدن تبدیل شود.

برنده جایزه کیمیای نوبل 2012 در ستاکهلم اعلام و این جایزه به دو دانشمند از ایالات متحده امریکا براین کوبلیکا و رابرت لیف کوویتز اهدا شد.

دو دانشمند امریکایی و فرانسوی به جوایز امسال نوبل در فزیک دست یافتند.

اکادمی شاهی دانشمندان سویدن گفت، بر بنیاد کار های این دو عالم ساینس ساعت دقیقی می تواند ساخته شود که در آینده بتواند به طور دقیق و ستندرد وقت را ارایه کند.

این اکادمی می گوید، تحقیقات در رابطه به ایجاد کمپیوتر فوق العاده سریع که به کمک کوانتم فزیک کار می کند، نیز جریان دارد.

جایزه صلح نوبل یکی از شش جایزه نوبل و از مهمترین و با ارزش ترین جوایز بین المللی است که همه ساله از طرف کمیته نوبل ناروی به برندگان در سالروز وفات الفرد نوبل داده می شود.

نامزادان این جایزه قرار است روز جمعه اعلام شوند. سیما سمر فعال حقوق بشر در افغانستان که مخالف پوشیدن چادری به وسیله زنان است از کاندیدان این جایزه می باشد.

در میان نامزدان دیگر جایزه نوبل امسال از جین شارپ استاد متقاعد پوهنتون ماساچوست و کارشناس در زمینه مبارزه با عدم خشونت نام برده شده است.

ماغی جبران از مصر ملقب به مادر تریسا نامزد دیگر جایزه صلح نوبل امسال است از وی به خاطر خدمات در بخش کار با اطفال فقیر یاد آوری شده است.

عبدالستار ایدحی رضاکار و بشر دوست پاکستانی، جان و نایکان بزرگان دینی از نایجریا که درین کشور در راه حل تضاد های دینی میان مسلمانان و مسیحیان تلاش کرده اند نیز نامزد این جایزه اند.

کمیته نوبل همینگونه اداره حقوق بشر روسیه را نیز در نظر دارد.

برنده جایزه نوبل علاوه بر یک مدال طلا و 10 لوح افتخاری یک ملیون کرون سویدنی که معادل ¼ ملیون دالر امریکایی است را نیز به دست خواهند آورد.

در 27 نوامبر 1895، «آلفرد نوبل» آخرین وصیت‌نامه خود را امضا كرده و بیشترین بخش از دارایی خود را به جوایز نوبل تخصیص داد.

آن گونه كه در وصیت‌نامه نوبل ذكر شده، بخشی از این دارایی به شخصی اهدا می‌شود كه مهمترین اكتشافات را در حوزه طب انجام داده باشد.

از سال 1901 تاكنون 103 جایزه نوبل در بخش طب اهدا شده است.
XS
SM
MD
LG