لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

راسموسن: هیچ خلای امنیتی در افغانستان ایجاد نخواهد شد


سرمنشی ناتو اندریس فوگ راسموسن دیروز در جلسه وزرای دفاع ناتو در بروکسل به افغانها اطمینان داد که بعد سال 2014 که قوای محارب خارجی افغانستان را ترک می کنند، کدام خلای امنیتی در این کشور ایجاد نخواهد شد.

« ما با جدیت می گوئیم که در عقب خود خلای امنیتی نخواهیم گذاشت. بر عکس ما یک ستراتیژی را ترتیب داده ایم که به اساس آن ما یک قوه قدرتمند نظامی افغانستان را تشکیل خواهیم کرد تا با ختم ماموریت کنونی آیساف، جای آن را پر کند. من اطمینان دارم و بعد از گوش دادن به بیانات قوماندانان ما، اطمینانم بیشتر شد که قوای افغانستان توانایی گرفتن تمام مسوولیت های امنیتی کشورشان را تا ختم سال 2014 خواهند داشت. »

گروه بین المللی بحران روز دوشنبه در گزارش خود اظهار نگرانی کرده بود که بعد از بیرون شدن قوای خارجی از افغانستان وضعیت در این کشور به اندازه خراب خواهد شد، که حکومت مرکزی آن سقوط خواهد کرد.

اما وزیر دفاع امریکا لیون پنیتا در جلسه وزرای دفاع ناتو در بروکسل به افغانها اطمینان داد که جامعه جهانی تا زمانی کوشش های خود را در افغانستان ادامه می دهد که ماموریت آن به پایه اکمال برسد.
« ما راه طولانی را طی کرده ایم. بسیار جنگ کردیم، ما خون خود را ریختیم، تا این وظیفه را که پیش گرفته ایم به پایان برسانیم. »

علاوه بر آن وزیرا دفاع امریکا و سرمنشی ناتو در جلسه بروکسل اطمینان دادند که بعد از بیرون رفتن قوای محارب خارجی از افغانستان باز هم به امور امنیتی افغانستان توجه خواهند کرد.

وزیر دفاع افغانستان بسم الله محمدی گفت، مشکلات در پیشرو است و کشورهای ناتو بار دیگر بر تعهدات قبلی خود در جلسه بروکسل تاکید نمودند، از جمله در مورد تقویه قوای هوایی افغانستان.

وزیر دفاع افغانستان در بروکسل به رادیو آزادی اظهار داشت اگر ناتو تا ختم 2014 نه تواند تعهدات خود را برای رساندن اسلحه ثقیل به قوای افغان بر آورده بسازد، افغانان بازهم می توانند از خاک خود دفاع کنند.
XS
SM
MD
LG