لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

پیشنهاد جدید حکومت در مورد تغییر نام پوهنتون تعلیم و تربیه رد شد


محصلین پوهنتون تعلیم و تربیه که به تازگی بنام شهید صلح برهان الدین ربانی مسمی شده است، فیصله اخیر حکومت که به اساس آن یک نام مرکب برای این پوهنتون پیشنهاد شده است، نه پذیرفتند.

مقامات وزارت تحصیلات عالی افغانستان بروز سه شنبه در دیدار با این محصلین، نام پوهنتون تعلیم و تربیه را بنام پوهنتون تعلیم و تربیه و شهید صلح برهان الدین ربانی پیشنهاد کرده است. اما محصلین معترض با این فیصله حکومت موافق نیستند.

محمد یار نماینده محصلین معترض بروز چهارشنبه در یک کنفرانس خبر در کابل گفت:
« و حالا وزیر تحصیلات عالی کشور می گوید که رییس جمهور گفته است نام پوهنتون باید به یک شکل دیگر تغییر کند، یعنی پوهنتون تعلیم و تربیه استاد ربانی که باز هم دو 15 یک 30 می شود، بر همین اساس برای محصلین به این شکل فرمان و اقدام غیر قانونی قابل قبول نیست. »

وی همچنان گفت که به تظاهرات شان ادامه میدهند. نماینده این محصلین معترض گفت که دامنه تظاهرات شان را به سطح کشور گسترش میدهند و روز به روز احساسات مردم بالای این نام افزایش می یابد.

این محصلین با نشر اعلامیهء به حکومت هشدار داده اند که اگر به صدای آنان گوش داده نشود، صدای خود را به دفتر سازمان ملل در کابل می رسانند.

یک مسوول وزارت تحصیلات عالی به شرط افشا نشدن نام اش به رادیو آزادی تائید نمود که بنابر تظاهرات پی هم این محصلین، فیصله شده است که به گونه ترکیبی یعنی، پوهنتون تعلیم و تربیه و شهید استاد برهان الدین ربانی مسمی گردد.

محصلین معترض از نزدیک به بیست روز دست به تظاهرات زده اند و در آخرین مورد این محصلین با پولیس کابل درگیر شده اند. این محصلین می گویند، در جریان درگیری با پولیس، چندین تن از تظاهر کنندگان زخمی شده اند.

هر چند تعدادی از محصلین پوهنتون تعلیم و تربیه با تغییر نام این پوهنتون مخالفت جدی نشان دادند، اما شماری از محصلین این پوهنتون می گویند، باید به تصمیم حکومت احترام شود.
XS
SM
MD
LG