لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

آمادگی های کابل و واشنگتن برای مذاکرات روی موافقت نامه امنیتی


یک تیم مذاکره کننده امریکایی به رهبری جمز وارلک (James Warlick) معاون نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان به افغانستان آمده تا برای مذاکرات روی موافقت نامه دو جانبه امنیتی با حکومت افغانستان آمادگی بگیرد.

رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان در یک مصاحبه با روزنامه وال ستریت ژورنال گفته است، یک مانع عمده در مذاکرات روی حضور دراز مدت نیروهای نظامی امریکا در افغانستان، عدم معافیت نیروهای امریکایی می باشد.

به نوشته روزنامه وال ستریت ژورنال، هر دو طرف گفته اند بحث ها آسان نخواهد بود. این مذاکرات در زمانی صورت می گیرد که از یک طرف مقام های امریکایی بعلت افزایش حملات داخلی بر آشفته می باشند و از سوی دیگر، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان ایالات متحده امریکا را به تخطی از حاکمیت ملی افغانستان متهم می نماید.

مشاور امنیت ملی افغانستان می گوید، او امیدوار است موافقت نامه جدید به این موضوع وضاحت بیشتر بدهد که اگر، نیروهای پاکستانی قلمرو افغانستان را مورد حمله قرار بدهند، جواب ایالات متحده امریکا درین زمینه چه خواهد بود.

حکومت افغانستان از ایالات متحده امریکا تجهیزات عصری نظامی مانند تانک و طیارات جت جنگی می خواهد. اما مقام های امریکایی می گویند، برای مبارزه علیه شورش از یک طرف به این تجهیزات ضرورت نیست و از جانب دیگر افغانستان نه تجربه و نه هم قوای بشری برای استفاده ازین سلاح ها را دارد. اما رنگین سپنتا می گوید، ما نمی توانیم یک اردو و پولیس ملیشه ای داشته باشیم، توقع افغانستان معیار ناتو می باشد.

مشاور امنیت ملی افغانستان به روزنامه همچنان گفته است، دشوارترین موضوع در مذاکرات، داشتن معافیت نیروهای امریکایی است که بعد از سال 2014 میلادی مرتکب جنایت می شوند و یا بصورت تصادفی مردم ملکی را می کشند. سپنتا می گوید، این کار آسان نیست، مردم افغانستان درین مورد حساسیت کامل دارند. اما ما می توانیم در همآهنگی به حاکمیت ملی افغانستان راه حل پیدا کنیم.

یک مقام غربی به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته است، هر دو طرف می دانند که این یک کار دشوار خواهد بود. افغانها می خواهند ما را از خود دور کنند، در حالی که می دانند آنها به ما نیز ضرورت دارند، اما خوش ندارند این حقیقت را بگویند که گویا آنها به خارجی ها ضرورت دارند.

براین کتولس (Brain Katulis) در مرکز تحقیقاتی امریکن پراگرس می گوید، تا جایکه می دانیم، حکومت فعلی افغانستان بدون نیروهای امنیتی و بدون کمک های مالی ایالات متحده امریکا و ناتو وجود نخواهد داشت و این هم ممکن نیست که چین یا روسیه بیایند و خلا را پر کنند.

رنگین سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان به رونامه وال ستریت ژورنال گفته است، او مذاکرات را که ایالات متحده امریکا با عراق انجام داده و همچنان موافقت نامه هایی را که ایالات متحده با کشورهای اروپایی و کشور مصر امضا نموده با دقت مطالعه می نماید.

سپنتا می گوید، ایالات متحده امریکا بصورت مشخص به ما نگفته است، به چه سرعت نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کشد، چه تعداد پایگاه ها می خواهند در افغانستان داشته باشند و چه تعداد عسکر برای تربیه نیروهای افغان و دوام عملیات ضد تروریزم در افغانستان ضرورت خواهد بود.
XS
SM
MD
LG