لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

بیش از 50 درصد مردم افغانستان به تکالیف روانی مبتلا اند


به گفته مقام های وزارت صحت عامه، تکالیف روانی در بین زنان افغان نسبت به مردان این کشور دوچند دیده می شود. آنان می گویند، افزایش جگرخونی، کم علاقه گی به زندگی، خشونت های فامیلی دلایل اند که نشان میدهد زنان بیشتر از مردان به این تکلیف مبتلا اند.

ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی این وزارت به روز چهارشنبه در نشستی که به هدف تجلیل از روز جهانی صحت روانی در کابل برگذار شده بود، گفت که در مجموع 50 درصد نفوس افغانستان از تکالیف روانی رنج می برند.

وی در ادامه گفت:
« در افغانستان به دلیل سال های جنگ، بی امنیتی، خشونت، فقر مهاجرت ها شاید بیشتر از کشور های دیگر باشد، از اینکه در افغانستان تعداد داکتران روانی کم است و همه آنها در پایتخت و شهرهای بزرگ کار می کنند بناً ایجاب می کند تا داکتران عمومی در دوره فاکولته از نظر عملی و نظری در بخش صحت روانی بیشتر آموزش داده شوند. »

همزمان به نگرانی ها از افزایش تکالیف روانی در کشور، وزارت صحت عامه از ترتیب یک ستراتیژی 5 ساله برای تداویی و جلوگیری از افزایش این بیماری سخن می زند.

خانم طارق می گویند که به اساس این استراتیژی، عرضه خدمات صحی برای تدوایی این مشکل، 75 درصد افزایش خواهد یافت.

در همین حال شماری از داکتران بخش صحت روانی می گویند که وزارت صحت تاکنون برای تدوایی بیماری صحت روانی اقدامات کافی را روی دست نگرفته است.

سید نجیب الله جاوید یکتن از این داکتران در صحبت با رادیو آزادی گفت:
« تکلیف روانی از جمله مشکلاتی است که دامنگیر مردم گردیده است عرضه خدمات برای این تعداد کافی نمی باشد، عرضه خدمات چه در سطح ملی و یا بین المللی باید بلند باشد و کمک ها افزایش یابد، و اگر شفاخانه های تخصصی ایجاد گردد بسیار موثر خواهد بود. »

به باور برخی از داکتران صحت روانی، جنگ های سه دهه در افغانستان، مشکلات اقتصادی و بیکاری سبب شده تا تکالیف روانی در این کشور افزایش یابد. اما این مشکل تنها در افغانستان نیست.

به اساس ارقام ارایه شده از سوی سازمان صحی جهان، در حال حاضر 350 میلیون نفر در سرتاسر جهان از تکالیف روانی رنج می برند.
XS
SM
MD
LG