لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

«عدم آگاهی از قوانین اسلامی سبب افزایش خشونت علیه زنان شده است»


عده یی از علمای دین می گویند که عدم انتخاب راه کارهای مناسب در محو خشونت علیه زنان، سبب افزایش این پدیده در کشور شده است. شماری از این علماء همچنان می گویند، عدم آگاهی کافی برخی مردم از قوانین شریعت اسلامی، یکی از عوامل ازدیاد خشونت علیه زنان در افغانستان می باشد.

عبدالقیوم سجادی عضو شورای علمای شعیه افغانستان به روز چهار شنبه در نشستی که به هدف جلوگیری از خشونت علیه زنان در کابل برگذار شده بود، گفت که مردم باید از قوانین اسلامی آگاهی داده شوند.

« بیش از نود و نو درصد از مردم ما مسلمان اند اما باید بپذیریم که آگاهی عمیق در مورد قوانین اسلامی و شریعت اسلامی وجود ندارد. باید قبول کنیم که دین داری ما، دینداری است که هنوز هم از نبود آگاهی کامل و تحلیل درست رنج می برد. پس در جامعه که در مورد جایگاه و موقف زن آگاهی وجود نداشته باشد، طبعاً که در چنین جامعهء با نابسامانی های مختلف روبرو خواهیم بود. »

این نشست به هدف جلوگیری از خشونت علیه زنان از سوی وزارت امور زنان، ارشاد حج و اوقاف به اشتراک شماری از مقام های حکومتی و برخی از علماء در کابل برگذار گردیده بود. در این نشست پیام رییس جمهور در رابطه به جلوگیری از خشونت علیه زنان در کشور نیز به خوانش گرفته شد.

در این پیام رییس جمهور کرزی از علماء دین خواسته شده که در منع خشونت علیه زنان تلاش کنند. همچنان در این پیام به تامین تمام حقوق زنان در کشور تعهد صورت گرفته است. این اظهارات در حالی صورت می گیرد که به تازه گی کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش خشونت در برابر زنان در کشور ابراز نگرانی کرده است.

به اساس معلومات این کمیسیون، در شش ماه گذشته نزدیک به صد قضیه قتل و تجاوز جنسی بر زنان در ولایت های مختلف به ثبت رسیده است. در عین حال مقام های وزارت امور زنان نقش علماء را در محو خشونت علیه زنان موثر دانسته و می گویند که علماء قادر اند ارزش های اسلامی و احکام شریعت را از رسوم ناپسند و خرافات خود ساخته مردم، جدا بسازند.

آنان از علمای دین، در زمینهء تنویر اذهان عامه و ترویج فرهنگ عطوفت میان مردم خواهان همکاری گردیدند. به گفته این مقامات، هنوز هم زنان افغان قربانی انواع خشونت ها از جمله ازدواج های اجباری وزیر سن، بد دادن و سایر خشونت ها می گردند.

داکتر حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان که نیز در این نشست حضور داشت در مورد عوامل که سبب این خشونت ها می گردد، چنین گفت:
« دلایل و انگیزه های عمدهء چون حاکمیت عنعنات ناپسند، سطح پایین آگاهی و سواد، فقر اقتصادی و محدودیت های فرهنگی از عوامل عمده خشونت در برابر زنان است. »

خانم غضنفر افزود، که ایجاد شاخه های ولایتی کمیسیون عالی منع خشونت علیه زنان در ولایات، تدویر برنامه های آگاهی دهی از مواد قانون منع خشونت علیه زنان از جمله اقداماتی اند که به تازه گی از سوی این وزارت جهت کاهش خشونت ها علیه زنان در افغانستان، انجام داده اند.

به اساس گزارش ها، نحوه خشونت در برابر زنان نیز در مقایسه با گذشته شدت یافته است. از تازه ترین موارد خشونت در برابر زنان، تجاوز بر مینا دختر دوازده ساله در ولایت بغلان و شلاق زدن صابره به جرم داشتن رابطه نامشروع با یک پسر در غزنی می توان نام برد.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG