لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

«ایران بار دیگر برای تجار افغان مشکل ایجاد کرده است»


به گفته مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان، با متوقف شدن موترهای اموال تجار در ایران، میلیون ها افغانی به تجار این کشور خساره وارد شده است.

خان جان الکوزی معاون این اتاق روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، بار دیگر ایران در سرحدات خود با ولایت نمیروز افغانستان به تجار افغان مشکل ایجاد کرده است.

وی در ادامه گفت:
« ایرانی ها تیل را از تانکی های موترها تخلیه کرده و راننده گان شکایت می کنند که برای آنان تیل رسیدن به کابل هم در تانکی باقی نمی ماند، این مساله خیلی حاد شده است و از هشت روز می شود که به هزارها موتر در بین سرحد متوقف مانده است ما روزانه 25 میلیون افغانی محصول داشتیم که به هفت میلیون تنزیل یافته و به تاجر نیز بسیار خساره رسیده است. »

از سوی دیگر مسوولان گمرک ولایت نیمروز می گویند که با متوقف شدن موترهای تجار افغان در آن سوی سرحد به عواید حکومت نیز میلیون ها افغانی خساره وارد شده است.

الهام الدین مظهر رییس گمرک این ولایت در صحبت با رادیو آزادی گفت که جهت حل این مشکل هیات افغانی را به آن طرف سرحد فرستاده اند.

به گفته آقای مظهر این مشکل تا حدی مرفوع شده است.

در همین حال وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که ایران در بندر عباس و اسلام قلعه موتر های تجار افغان را متوقف ساخته است.

وحید الله غازی خیل سخنگوی این وزارت گفت:
« این مساله واقعاً برای تاجران افغان مشکل است، اما آنقدر جدی نیست، این مشکل راه حل دارد و ما برای حل آن تلاش کردیم، وزیر تجارت به اتشه تجارتی در ایران هدایت داده است تا این مشکل را از نزدیک با مقامات ایرانی مطرح کرده و راه حل آنرا دریافت کند، ما امیدوار هستیم که به زودی این مشکل برطرف گردد. »

به اساس گزارش ها، راننده گان افغان که در آنطرف سرحد قرار دارند، ادعا کرده اند، که مسوولان ایرانی از آنان حدود پنجصد هزار تومان رشوه گرفته اند.

پیش از این نیز مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان کشورهای همسایه را متهم کرده اند که سالانه از اموال وارداتی تجار افغان از کشورهای خارج حدود 700میلیون دالر باج می گیرند.

آنان همچنان گفته اند، که باجگیری در کشورهای همسایه از اموال تاجران افغان قیمت مواد در بازار های افغانستان را 50 درصد افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG