لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

طرح پروژه آبرسانی کابل جدید به پای اکمال رسید


به گفتهء مسوولان اداره کابل جدید، کار تطبیق پروژه انتقال آب به این شهر در سال آینده هجری شمسی آغاز می گردد. رییس اجراییوی این اداره به روز سه شنبه در یک نشستی به خبرنگاران گفت که طرح آبرسانی این شهر تکمیل شده است.

انجنیر غلام حسن حسنزاده گفت که به اساس این طرح قسمتی از آب دریایی پنجشیر، سالنگ و گلبهار را به شهر کابل جدید انتقال می دهند. به گفته وی، به منظور تطبیق این پروژه موسسه جایکای جاپان، بانک انکشاف آسیایی و بانک جهانی وعده کمک مالی 250 میلیون دالر را کرده اند.

« نتیجه که ما از آبرسانی گرفته ایم، ذخیر آب در صیاد در حدود 157 میلیون متر مکعب است و 150 میلیون متر مکعب آب از دریای های پنجشیر و غوربند می آیید و بند گلبهار هم که ذخیره آن در حدود 240 ملیون متر مکعب است، اگر ما بتوانیم که آب سالنک را به کابل فعلی و کابل جدید بیاریم امکانش است که 100 ملیون متر مکعب آب آن هم در دسترس ما قرار گیرد. »

کابل جدید در ساحه نزدیک به چهارصد جریب زمین در مناطق ده سبز و باریک آب شهر فعلی کابل ساخته می شود. این شهر که بزرگترین پروژه ساختمانی در کشور به حساب می رود، کار های زیربنایی آن از سوی حکومت طی سی سال آینده در دو مرحله تکمیل و برای مردم توزیع می گردد.

به اساس معلومات مسوولان اداره کابل جدید، در این شهر برای سه میلیون تن زمینه زندگی با امکانات بهتر، مساعد می گردد. در همین حال کارشناسان امور اقتصاد می گویند که حکومت افغانستان باید در قسمت ساخت مکاتب، کلینیک های صحی و مراکز تجارتی در این شهر توجه جدی نمایند.

سیف الدین سیحون استاد پوهنځی اقتصاد پوهنتون کابل و یکی از این کارشناسان گفت:
« شهر کابل هم اکنون تراکم نفوسش بیش از حد بالا رفته که هیچ راهی دیگر هم ندارند که مردم را به شهر دیگری انتقال دهند، اگر شهر جدید از ساخت های لازم است و ستندرد های لازم را نداشته باشد ما امیدوار هستیم که آبیاری و سرسبزی و وسایل تفریحی مساعد باشد و اگر به بنیاد های کابل قدیم اسوار باشد باز هم کثافت و نارسایی توسعه پیدا می کند. »

مسوولان حکومتی در حالی از انتقال آب به شهر جدید کابل سخن می زنند که گفته می شود هم اکنون در بسیاری از مناطق شهر فعلی کابل مردم به کمبود آب صحی مواجه اند. به گفته مسوولان شاروالی کابل، مردم با حفر چاه های بدرفت قسمتی از آب های زیر زمینی این شهر را ملوث ساخته اند. مسوولان این اداره هشدار می دهند اگر به این مشکل توجه نشود، تا پنج سال آینده کابل با کمبود جدید آب آشامیدنی مواجه خواهد شد.


لیزا حیدری
XS
SM
MD
LG