لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

مشرانو جرگه: گزارش اخیر گروه بحران، مداخله در امور افغانستان است


مشرانو جرگه افغانستان گزارش اخیر گروه بین المللی بحران در خصوص افغانستان را مداخله سازمان های غربی در امور داخلی این کشور می داند.

به باور شماری از اعضای مشرانو جرگه افغانستان، نشر چنین گزارش ها از سوی برخی از کشور های غربی، سبب تضعیف روحیه نیروهای امنیتی افغان می گردد.

این سناتوران در اجلاس عمومی روز سه شنبه گزارش اخیر گروه بین المللی بحران را نگران کننده توصیف کردند و خواهان جلوگیری نشر چنین گزارش ها شده اند.

همچنان این سناتوران می گویند که سازمان های جاسوسی و استخباراتی برخی از کشور های غربی تلاش می ورزند تا با نشر گزارش های منفی، تشنج و بی باوری ها را در خصوص توانایی نیروهای افغان ایجاد کنند.

داود جمشیدی و گلالی اکبری و مولوی منصف سه تن از سناتوران:
« باید گروه بین المللی بحران معذرت بخواهد و اذهان مردم را مغشوش نسازد.
من این مساله را یک دخالت و گستاخی در مسایل افغانستان می دانم و آنها می خواهند روحیه مردم افغانستان را ضعیف سازند.
من شدیداً گزارش گروه بین المللی بحران را رد می کنم نشر آن بدون شک در ضدیت ملت و مردم افغانستان است. »


گروه بین المللی بحران دو روز قبل گزارشی را در مورد افغانستان و وضعیت امنیتی این کشور به نشر رسانده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که ممکن حکومت افغانستان پس از سال 2014 میلادی با بحران سیاسی مواجه شود و سقوط کند. حکومت افغانستان این گزارش را بی اساس خوانده است.

سخنگوی ریاست جمهوری کشور روز گذشته در صحبت با رادیو آزادی گفت که در عقب نشر این گزارش دست استخبارات کشور های اند که قصد مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان را دارند.

در عین حال اعضای مشرانو جرگه اظهارات ریاست جمهوری را تایید می کنند و از حکومت خواهان اقدامات جدی در این زمینه شده اند. همچنان سناتوران از حکومت خواسته اند تا برای مردم و جامعه جهانی نشان بدهند که نیروهای امنیتی افغان از توانایی ها خوب برخور دار اند.

محمد اعلم ایزدیار که ریاست جلسهء روز سه شنبه را بر عهده داشت چنین گفت:
« حکومت افغانستان باید پیرامون گزارشی گروه بین المللی بحران موقف جدی و مناسب اختیار کند از جانب دیگر به نگرانی های که پس از سال 2014 وجود دارد باید در جهت تقویت و تجهیز هر چی بیشتر نهاد های امنیتی و دفاعی افغانستان تلاش صورت گیرد، چنین گزارش ها در وضعیت کنونی روحیه دشمن را تقویت و برعکس آن روحیه نیروهای افغان را ضعیف می سازد. »

قبل از نشر گزارش گروه بین المللی بحران، سازمان استخبارات جرمنی نیز گزارش مشابه را در خصوص وضعیت امنیتی افغانستان به نشر رسانده است. این گزارش های در بیشتر رسانه های غرب انعکاس یافته است. حکومت افغانستان این کار را تبلیغات روانی غرب علیه افغانستان خوانده است.
XS
SM
MD
LG