لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

«امریکا باید در امضای سند همکاری های امنیتی، شرایط افغانستان را بپذیرد»


حکومت افغانستان می گوید، امریکا باید جهت امضای سند همکاری های امنیتی، به مذاکرات مستقیم با این کشور بپردازد، نه اینکه از راه های مختلف بر افغانستان فشار وارد کند.

اداره امورو دارالانشای شورای وزیران افغانستان می گوید که امریکا در پی آنست تا از راه های مختلف بر حکومت افغانستان فشار وارد کرده و سند همکاری های دراز مدت امنیتی را بدون در نظر داشت خواسته های حکومت افغانستان با این کشور به امضا برساند.

رفیع فردوس سخنگوی این اداره در یک نشست خبری به روز سه شنبه در کابل گفت، که حکومت افغانستان به هیچ وجه حاضر به صرف نظر از شرایطی که بخاطر امضای سند همکاری های امنیتی با امریکا دارد، نیست.

به گفته این اداره، گفتگو ها در خصوص امضای سند همکاری های امنیتی در حال حاضر توسط وزیر خارجه کشور با مقامات امریکایی جریان دارد.

همزمان با این بحث ها، روزنامه های غربی و چند نهاد بین المللی وضعیت امنیتی افغانستان را پس از سال 2014 وخیم پیش بینی می کنند.

به تازه گی گروه بین المللی بحران گزارشی را در مورد افغانستان پس از سال 2014 میلادی به نشر رسانده و در این گزارش گفته است که پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، نظام سیاسی این کشور سقوط خواهد کرد.

همچنان حدود یک ماه قبل سازمان استخبارات خارجی آلمان گزارشی را به نشر رسانیده بود که پس از سال 2014 بازهم افغانستان برای تامین امنیت به سربازان بیشتر خارجی نیاز خواهد داشت و در این گزارش گفته شده بود که هیچ علامهء جدی از سوی مخالفین جهت پیوستن به صلح وجود ندارد.

حکومت افغانستان این گزارش ها را به شدت رد کرده و آن را جنگ روانی غرب علیه افغانستان می داند.

در همین حال شماری از کارشناسان، این اتهامات حکومت افغانستان را بیجا دانسته و می گویند، که امریکا اهدافی را توسط تبلیغات رسانه های غربی، بخاطر پذیرفتن شرط های اش از سوی حکومت افغانستان در پیوند با امضای سند همکاری های درازمدت ستراتیژیک امنیتی با افغانستان دنبال نمی کند.

رییس جمهور کرزی در اظهارات اش به روز پنجشنبه گذشته گفت که افغانستان و ناتو باید جنگ را به جایی ببرند که لانه تروریزم در آن قرار دارد، اما به گفته وی ایالات متحده امریکا حاضر نیست تروریزم را در آنجا مورد هدف قرار بدهد و این یک سیاست دوگانه است. آنها یک چیز می گویند و عمل شان چیزی دیگریست.

پس از این انتقادات رییس جمهور کرزی، وزیر دفاع امریکا گفته است که حکومت افغانستان بجای انتقاد باید از قربانی های مردم امریکا در افغانستان قدر دانی کند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG