لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

تظاهرات محصلین در شهر کابل به خشونت گرایید


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به تاریخ 20 ماه سپتامبر با صدور یک فرمان، بخاطر یاد بود از اولین سالگرد قتل برهان الدین ربانی، پوهنتون تعلیم و تربیه را دوباره بنام وی نام گذاری نمود. با مجرد این نام گذاری، محصلین پوهنتون تعلیم و تربیه دست به اعتراض زدند و به سرک ها ریختند. اما بعد از هفده روز، این تظاهرات صلح آمیز بالاخره به روز دوشنبه به خشونت تبدیل شد.

عبدالبصیر یکی از محصلین معترض در مخالفت به فرمان رییس جمهور گفت، ما در پوهنتون و موسسات تعلیمی سیاست نمی خواهیم و نباید پوهنتون بنام یک شخصیت سیاسی تغییر نام کند. یک محصل دیگر پوهنتون تعلیم و تربیه گفت:

« ما به شخصیت کسی توهین نمی کنیم و خلاف کسی نیستیم. اگر حکومت به صلح و آزادی باور دارد، یک پوهنتون دیگر ایجاد کند و بنام شهید صلح نام گذاری نماید. »

یک تعداد از محصلین معترض ازین هم بیشتر رفتند و گفتند، اگر برهان الدین ربانی شهید راه صلح است، او نیز کسی است که در جریان جنگ های داخلی پوهنتون را راکت باران نموده است.

یک محصل دیگر گفت:
« شانزده روز است که از درس ها پس مانده ایم. ما عرایض و تقاضای خود را به شخص رییس جمهور رساندیم ولی جواب قانع کننده نگرفتیم. اگر به قیمت جان ما هم تمام شود ما این لوحه را پایین می کنیم. »

اما یک تعداد از حامیان و طرفداران تغییر نام پوهنتون تعلیم و تربیه که بگفته گزارشگر روزنامه نیویارک تایمز اکثراً از بیرون آمده بودند، به اصطلاح غوغا بر پا کردند و با پرتاب سنگ بالای محصلین معترض حمله بردند که در نتیجه زد و خورد 10 پولیس زخمی شدند و یک تعداد از محصلین معترض هم بازداشت گردیدند.

سید برهان الدین که زمانی محصل پوهنتون تعلیم و تربیه بوده به روزنامه نیویارک تایمز گفته است، ربانی سزاوار است، زیرا او قربانی راه صلح بود و باید از وی قدردانی شود. امان الله حمیدزی رییس پوهنتون تعلیم و تربیه که او نیز در صحن پوهنتون حاضر بود و از چهار طرف با پولیس احاطه شده بود گفت، رییس جمهور به من تلفون کرد و به من گفت، باید با محصلین محتاط باشیم و با آنها برخورد درست صورت بگیرد.

بیبینید رییس جمهور تا چه اندازه نگرانی دارد. آقای حمیدزی در باره تغییر نام ابراز نظر نکرد اما گفت، آقای ربانی هیچگاه به این پوهنتون قدم نگذاشته است. او همچنان گفت، رییس جمهور هنگام ملاقات با نمایندگان محصلین، یک مصالحه پیشنهاد نمود و آن اینکه، اجازه داده شود تا محصلین صنف چهارم شهادت نامه های شان را بنام سابق پوهنتون داشته باشند و من فکر می کنم که این مصالحه خوب است.

اما عبدالرحمن رهبر محصلین معترض بروز سه شنبه این مصالحه را رد نمود و گفت، تا زمانی که تقاضای ما بر آورده نگردد به تظاهرات ادامه می دهیم. او گفت، ما برای خود مبارزه نمی کنیم، ما برای آینده پوهنتون خود و افغانستان مبارزه می نمایم.
XS
SM
MD
LG