لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

نگرانی از افزایش خشونت علیه زنان در شمال افغانستان


مسوولان سازمان ملل متحد و حقوق بشر در شمال کشور از وضعیت حقوق زنان در حوزه شمال ابراز نگرانی می کنند.
آنها می ‌گویند که خشونت های گونه گون از ازدواج ‌های اجباری و زود هنگام گرفته تا قتل، بر زنان اعمال می‌ گردد.

آنان عدم آگاهی مردم به شمول ارگان های عدلی و قضایی از قانون منع خشونت بر زنان، مجازات نشدن عاملان خشونت ها و ارتباط داشتن عاملان خشونت با مقام های دولتی را از عوامل خشونت بر زنان می‌ دانند.

افزایش روز افزون درخواست جدای یا طلاق از آنها از مشکلات عمده دیگر زنان در شمال کشور است.


خانم نصیره، مشاور دفتر خدمات حقوقی برای زنان و كودكان در بلخ می ‌گويد شماری از شوهران، حقوق زنان شان را رعایت نمی‌ کنند و این کار باعث افزایش طلاق شده است.

از سوی دیگر قاضی سید محمد سامع، رییس دفتر حقوق بشر در شمال تصریح می ‌کند که بیشتر از عاملان خشونت ها بر زنان، به محکمه کشانیده نمی ‌شوند و قانون مجازات بر آنان تطبیق نمی‌ گردد.

موصوف اظهار تاسف می‌ کند که یک تعداد از عاملان خشونت ها بر زنان، به دلیل رابطه داشتن با مقام های دولتی محاکمه نگردیده و همین امر سبب می شود که آنان برای انجام کار های خلاف جرئت بیشتر پیدا کنند.

سامع ابراز امیدواری کرد که بعد از این عاملان این خشونت ها هرگز از بند رها نشده و مورد عفو ریاست جمهوری هم قرار نگیرند.

با این همه داکتر حمیرا روستایی، معاون بخش حقوق بشر دفتر سازمان ملل متحد در حوزه شمال، اظهار می دارد که یک سلسله عرف و عنعنات ناپسند در جامعه وجود دارد که حقوق زنان و دختران را نقض می ‌کند.

این مسوول سازمان ملل متحد از دولت افغانستان، عالمان دین و مردم افغانستان درخواست می کند که تمام تدابیر لازم را برای خاتمه دادن به عرف و عنعنات نا پسند و تطبیق قانون منع خشونت بر زنان، روی دست گیرند.

بر اساس گزارش های تایید ناشده از بعضی نهاد های مدافع حقوق زنان در شمال، از آغاز سال جاری هجری خورشیدی درخواست جدای یا طلاق بین 50 تا 60 درصد افزایش یافته اما بعضی از ریاست های امور زنان در شمال این آمار ها را دور از حقیقت می دانند.

عبدالطیف سهاک
XS
SM
MD
LG