لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

یک هیات تجار پاکستان وارد افغانستان شده است


یک هیات تجار پاکستانی به خاطر جستجوی راه های بیرون رفت از مشکلات تجارتی میان اسلام آباد و کابل عازم افغانستان شده است.

در کنار موجودیت مشکلات امنیتی و سیاسی میان افغانستان و پاکستان، مشکلات اقتصادی و تجارتی نیز دامنگیر این دو کشور شده است.

چنان که به منظور حل مشکلات تجارتی میان اسلام آباد و کابل و ایجاد فضای بهتر تجارت و ترانزیت بین این دو کشور یک هیات تجار پاکستان به کابل آمده است.

اعضای این هیات و مقام های وزارت تجارت و صنایع و سکتور خصوصی افغانستان به روز دوشنبه در یک نشست خبری حضور یافتند.

مزمل شینواری معیین وزارت تجارت و صنایع از مشکلات موجود سر راه تجارت با پاکستان نام برد:

« میان هر دو کشور مشکلات موجود است، این یک گپ طییعی است هر قدر که رابطه تجاری و ترانزیتی با یک کشور زیاد باشد به همان اندازه میان آن کشور ها مشکلات هم موجود می باشد.
این هم یک واقعیت است که میان تعرفه ما و پاکستان بسیار زیاد تفاوت وجود دارد و علت این که حکومت چرا تعرفه را در سطح پایین نگهداشته است، عدم موجودیت صنعت در داخل افغانستان است.»


این هیات پاکستانی دارای 34 عضو است، این افراد تاجران بخش های مختلف چون قالین، دوا سازی، میوه خشک و تازه، سنگ های قیمتی و معادن پاکستان اند.

زبیر موتیوالا رییس اتاق مشترک پاکستان و افغانستان که در راس این هیات قرار دارد می گوید که با ایجاد این اتاق مشکلات تجاری میان تاجران هر دو کشور تا اندازهء حل شده است.

به گفته وی، چون افغانستان یک کشور محاط به خشکه است پس پاکستان به این کشور زمینه تجارت بهتر را فراهم خواهد ساخت:

« ما با شما در ساختن افغانستان کمک کرده می توانیم، نمی خواهم بگویم که شما را در بازسازی افغانستان کمک می کنیم بلکه می گویم که در ساختن افغانستان مرفع و تحصیل کرده.

من تجربه دارم بسیاری چیز ها هستند که با فشار دادن کنترول نمی شوند، اما توسط راه های مالی کنترول می شوند.

من باور دارم که ما سفرای صلح پاکستان به افغانستان هستیم می خواهیم با افغان ها روابط برادرانه داشته باشیم.»


در این حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که تاجران پاکستانی می توانند در بخش های ساختمان و زراعت در این کشور سرمایه گذاری کنند.

میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان سالانه به 1.5 میلیارد دالر می رسد، که قسمت اعظم آن را واردات کالای پاکستانی به افغانستان تشکیل می دهد، و صادرات افغانستان به آن کشور صرف حدود 200 ملیون دالر می شود.

هر چند این هیات پاکستانی از تطبیق موافقتنامه های تجارتی میان کابل و اسلام آباد سخن می زند، اما انتقاد هایی موجود اند که پاکستان در تطبیق موافقتنامه تجارت و ترانزیت میان پاکستان و افغانستان کوتاه آمده است.
XS
SM
MD
LG