لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

«حکومت افغانستان می خواهد بر فعالیت رسانه های آزاد محدودیت وضع کند»


حزب سیاسی حق و عدالت می گوید که حکومت افغانستان در پی وضع محدودیت ها به فعالیت رسانه های آزاد این کشور شده است.

به گفته حزب حق و عدالت، حکومت افغانستان می خواهد، با استفاده از نام منافع ملی، یک سلسله محدودیت ها را به رسانه های آزاد در کشور وضع کند.

اعضا این حزب به روز یکشنبه طی نشست خبری در کابل گفتند که حکومت تلاش می کند که منافع ملی را به نفع خود تعریف کند، به همین منظور می خواهد مانع فعالیت رسانه ها شود.

معین مرستیال یک عضو این حزب می گوید که یک طرح به هدف وضع محدودیت بر رسانه ها ترتیب شده و گمان می رود که فردا دوشنبه در نشست شورای وزیران روی آن بحث شود:

« تشویش ما اینست که این طرح به باور ما آماده شده و ممکن فردا در نشست شورای وزیران ارایه شود. به همین ارتباط امروز ما این کنفراس را داشتیم که مبدا آزادی بیان و آزادی رسانه ها افغانستان دستخوش آرزو های مغرضانه افراد و اشخاص در افغانستان شود.»

نگرانی ها از وضع محدودیت بر رسانه های افغانی در حالی مطرح می شود که رییس جهمور کرزی هفته قبل در نشست شورای وزیران از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواستار ایجاد یک سلسله محدودیت ها بر فعالیت رسانه های که به گفته آنان در تضاد به منافع ملی کار می کنند، وضع کند.

این تصمیم شورای وزیران مورد انتقاد شدید نهاد های دفاع از خبرنگاران در کشور قرار گرفت.

اما وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که این تصمیم حکومت هیچ ربطی با وضع سانسور به رسانه ها ندارد، بلکه می خواهد جلو آن عده از رسانه های را بگیرد که خلاف منافع ملی کشور نشرات دارند.

دین محمد مبارز راشدی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

« فیصله شورای وزیران بر این شده که باید نشرات رسانه ها در مسایل که در واقع قانون هم به آن اشاره دارد، عیار باشد.
این کار هیچ گاه به معنی سانسور یا محدود کردن آزادی بیان یا فشار بر رسانه نخواهد بود.»


مسالهء ایجاد محدودیت ها بر کار رسانه های داخلی در افغانستان سبب نگرانی برخی از احزاب سیاسی، جامعهء مدنی و نهاد های دفاع از خبرنگاران شده است.

اما وزارت اطلاعات و فرهنگ همواره این نگرانی ها را رد کرده است.

مقام های این وزارت می گویند که مسوده جدید قانون رسانه ها را ترتیب داده و به نظر خواهی گذاشته اند.

به گفته این وزارت، زمانی که این قانون از سوی ولسی جرگه تصویب گردد بخشی از مشکلات موجود در مقابل رسانه ها مرفوع خواهد گردید.
XS
SM
MD
LG